Cala Binirrás

De volgende dag vertrokken we naar San Antonio. Ton en Petra waren daar al op weg naar toe om water en diesel te kunnen tanken. In de baai aangekomen bleek dat ze nog moesten wachten tot de volgende dag voordat ze aan de beurt waren. Wij hadden eigenlijk wel weer zin om langs de mooie kust van Ibiza te varen, dus hebben we besloten om alvast verder te gaan. Uiteindelijk zijn wij beland in de baai Cala Binirrás met een mooi klein strandje. Er lagen ongeveer 20 boten voor anker en elke avond rondom zonsondergang komen er honderden mensen bijeen op het strand van de baai om zonsondergang daar mee te maken. Er wordt gedrumd om alvast in de stemming te komen en als de zon onder gaat wordt er door alle aanwezigen, zowel op de boten als op het strand, geapplaudisseerd. De drummers gaan nog even door tot het echt helemaal donker is. Adembenemend en heel speciaal om mee te maken!

Mallorca Santa Ponsa

Nadat we de volgende ochtend hadden gekeken wat de weersverwachting voor de komende dagen zou zijn, bleek dat dit een dag zou worden met uitstekende weersomstandigheden om de oversteek te maken naar Mallorca. Voor vertrek nog contact gehad met Ton en Petra, maar zij waren nog wachtend op het tanken en zouden later wellicht richting Mallorca komen. Om 09:30 uur gingen we anker op en waren we onderweg naar Mallorca. Het was een prachtige koers, eerst met fok en grootzeil en na een uur de fok ingerold en voor de halfwinder gekozen omdat dit zeil veel meer oppervlakte heeft en wij daardoor meer snelheid konden maken. En voor een oversteek van 55 mijl is dat zeker de moeite waard. Na acht uur waren we aan de overkant en hebben we geankerd in de baai van Santa Ponsa. Een baai omringt door hotels aan de kant waar wij lagen en prachtige huizen aan de andere kant. De voornamelijk Britse toeristen genoten van een feest in een van de hotels waar wij ook zo nu en dan van meegenoten, maar niet echt op zaten te wachten.

Cala Portals

De baai van Palma was onze bestemming voor de volgende dag. We hadden met Claudia afgesproken dat zij nog een paar dagen met ons mee ging varen. Daarom gingen we alvast naar deze baai om te kijken waar zij het best bij ons aan boord zou kunnen komen. We hadden eerst een baai uitgezocht waar we nog wat boodschappen konden doen, maar in die baai leek het alsof het water werd gemixed waardoor er een vervelende korte deining ontstond. Daarom was het onaangenaam om te blijven liggen. We hadden inmiddels met het boodschappen doen ontdekt dat er water in de dinghy binnen kwam. Dus bootje uit het water en op het dek gelegd. Daar zagen we een gat net naast de punten aan de achterkant van de boot. Helaas hadden we niet de juiste lijm bij ons om te kunnen plakken. Maar Hanjo ontdekte dat aan de overkant van de baai een winkel was die de lijm wel kon leveren dus besloten we de baan over te steken om daar de reparatie te kunnen doen. Daar aangekomen bleek dat we naast een Super Yachts haven konden ankeren in een kleine baai bij de ingang van de haven. Naar binnen gaan voor een overnachting en bijna 300 euro voor één nacht aftikken vonden we wel een beetje te veel van het goede. Hanjo is met de dinghy naar het strandje in de baai gevaren en heeft bij een watersportwinkel de lijm kunnen kopen. Inmiddels is het probleem opgelost en kunnen we de dinghy weer gebruiken als “veerpontje” naar diverse strandjes en dorpen rondom de baaien waar we liggen.