Chipiona

Een mooie zeiltocht naar Chipiona, we hebben zelfs een makreel met de nieuwe hengel gevangen. Deze hebben we weer aan de zee teruggegeven. Als het een tonijn was geweest hadden wij hem uiteraard wel opgegeten. Het is een leuk stadje met een prima haven. ’s Avonds na het eten zijn we het centrum ingelopen en we waren verbaasd hoeveel mensen, gezinnen, hele families met 3 tot 4 generaties daar in het centrum aanwezig waren. De meesten liepen een rondje door de stad en over de boulevard. Wij hebben sangria gedronken op een terras in de hoofdstraat en genoten van het kijken naar de mensen die ons tafeltje passeerden. Ze kenden elkaar bijna allemaal en begonnen midden in het smalle straatje een heel gesprek met elkaar, zodat de rest van de passanten zich ertussen moest wringen om er voorbij te kunnen komen. Op de boulevard hebben we genoten van een prachtige zonsondergang en zijn toen gaan slapen omdat we de volgende dag vroeg naar Cadiz wilden vertrekken. Chipiona is een aanrader om te bezoeken.

Cadiz

Vroeg in de ochtend vertrokken wij kort na onze buren van de “Hedda 3” naar Cadiz. Er was een verwachting dat het na het middaguur wat harder zou waaien en wij waren in de veronderstelling dat dat we dan we dan al lang binnen zouden zijn. Ik zat lekker achter mijn PC de blogs bij te werken en zij riepen ons aan via de marifoon dat het bij hen al 22 knopen waaide. We keken vooruit en konden het inderdaad aan de kleur van het water en de golfen zien dat er een aardige wind waaide. Snel alles opgeborgen en nog even gecheckt of alles goed opgeruimd was en daar kwam de wind over ons heen. Van 20-30 naar 40 knopen op de kop, dus dikke windkracht 9. Net toen dat gebeurde zagen we dat er iets met de fokkenval was. De fok was namelijk iets naar beneden gezakt. Snel de fok ingerold zo goed als het ging en er bleef een klein stukje uitsteken. Op de verdere tocht is dat gelukkig bij een klein stukje gebleven. Het bleek dat de pen van de sluiting, met breekkracht 7.000 kg, waarmee de fok aan de val vast zit was afgebroken. Met bijna windkracht 10 de haven van Cadiz ingevaren en de praktijkoefening in een keer goed afmeren uitgevoerd. Voorlopig wachten we op minder wind voor we verder gaan. We hebben met hulp van onze buren Petra en Ton de fok toch naar beneden gehaald omdat hij steeds meer uitrolde. Hun hulp was zeer welkom met deze keiharde wind. Met elkaar hebben we de fok ook in de gele zeilhoes opgeborgen. Als banaan ligt hij vandaag op ons dek. Morgen zien we verder.

Fok weer vaarklaar

Vanmorgen hebben we de fok, met behulp van onze Engelse overburen, weer kunnen hijsen. Hanjo moest de mast in om de afgebroken sluiting en de fokkenval naar beneden te halen. Dat is goed gelukt dus de fok is weer vaarklaar. Alleen de wind is nog uit de verkeerde hoek dus gaan we vandaag Cadiz bekijken. Het is een gezellige dag met een mooi oud centrum een grote Kathedraal met leuke parkjes en drukke winkelstraten. We hebben daar geluncht bij een Tapas restaurantje waar we de bekroonde tapas van 2017 hebben geproefd. Tonijn met een soort pesto sausje en een schuimlaagje van eiwit erg lekker. Daarna nog even door de stad gewandeld en weer terug naar de haven waar we nog wat kleine reparatie- en onderhoudsklussen hebben gedaan. Er blijft altijd wel iets te doen op een boot.