Benalmadena

Na een onrustige nacht in verband met de deining op zee waren we al vroeg wakker. We aten snel het ontbijt en zijn direct richting Puerto Deportivo de Benalmádena gevaren. Ik ken de haven nog van vroeger toen mijn vader nog in Calle de Velazques woonde. Hij woonde er al jaren en er was toen nog geen haven gerealiseerd. We liepen dan het straatje waar hij woonde uit en kwamen dan op het nog onontwikkelde strand waar we lekker konden zwemmen en zonnen. Nu kregen we een brochure van de haven waarin stond dat de haven dit jaar 25 jaar bestaat. En ik keek mijn ogen uit toen we een rondje door de haven gingen lopen. Er zijn nu in totaal 1.100 ligplaatsen en de “binnenhaven” had ik nog nooit gezien. Met appartementen die qua architectuur een bijzondere mix van India, Arabië en Andalusië hebben en aan elk gebouw zijn ook ligplaatsen gemaakt. De boot kan bij de huizen worden afgemeerd. Daaromheen zijn heel veel winkels, restaurants en ook een zeeaquarium gebouwd. In de binnenring staan verkopers het publiek een boottocht, een rondvaart of voor de waaghalzen een rollercoaster op het water te verkopen.

Gisteren waren we ook bij de optochten in verband met het “Virgen del Carmen” feest dat elk jaar op 16 juli langs de hele Costa del Sol wordt gevierd. De beschermheilige maagd Carmen wordt dan geëerd, omdat zij zorgdraagt voor de veiligheid van alle zeevarenden. Dat sprak ons wel aan, want uiteindelijk zijn wij ook zeevarenden. Er werd een processie georganiseerd vanuit de kerk naar de haven, waarbij het beeld van de Maagd op de schouders van ongeveer 30 lokale mannen naar zee wordt gedragen. Zij wordt vergezeld door een lange stoet mensen, die speciaal hiervoor netjes en veelal in het wit zijn gekleed. Het beeld werd op een boot geplaatst en een deel van de dragers gingen mee aan boord. Veel boten uit de haven waren erbij om de boot met Virgen del Carmen naar zee te begeleiden. De processie werd uiteindelijk afgesloten met een prachtig vuurwerk!

We zijn even naar de Calle Velazques gelopen om te kijken of het huis waar mijn vader heeft gewoond er nog stond. Er zijn namelijk veel straten gesaneerd om plaats te maken voor grote flats en appartementencomplexen zowel voor de toeristen als voor de locals. Verrassend was dat het straatje nog helemaal intact was gebleven op één perceel na, dat huis was gesloopt en op die plek was een mooi klein parkje gemaakt. We waren niet helemaal zeker of we wel op het goede nummer waren, maar besloten toch om aan te bellen om te kijken of de familie van wie het huis was daar nog woont. Het bleek dat wij bij het verkeerde huis hadden aangebeld. Een nicht van de familie deed open en zij vertelde ons dat haar oom was overleden en zijn vrouw nu in Malaga woonde. De zoon van beiden woont nu in het huis op nummer 24, maar was helaas niet aanwezig toen wij daar waren. Het was goed om te zien dat het huis nog steeds in dezelfde staat wordt bewoond. Alleen was het helemaal wit geschilderd en stond er een mooie garage naast het huis.

Na 7 weken was mijn haar toch wel weer aan een knipbeurt toe en gelukkig was er op loopafstand in de haven een kapsalon waar ik mijn haar heb laten doen. Het ging allemaal heel anders dan de kapster die het altijd voor mij knipt ;), maar het ziet er weer een beetje toonbaar uit. Verder hebben we gebruik gemaakt van de wasmachines die op de haven beschikbaar zijn om de was te doen. Het was een dure wasserette, maar alles was wel weer lekker fris. De wasserette was naast een leuk visrestaurantje waar we even de kaart hebben bekeken om een indruk te krijgen van het aanbod. Onder het genot van een wijntje hebben we gewacht tot de was weer klaar was. Het zag er goed uit dus hebben we daar later heerlijke verse visjes en garnalen koekjes en sardines gegeten. Echt een aanrader waar ook veel lokale inwoners komen eten.

De volgende dag kwamen Leo en Diana met Ellen Fleur en haar vriendin Alyssa bij ons op bezoek. Diana en de meiden kwamen meteen aan boord en Hanjo ging met Leo in hun auto even boodschappen doen. Ze kwamen terug met voorraden voor een gigantisch gezin, maar we zijn weer voorzien van drinken en eten en dat gaat met een auto nu eenmaal handiger dan met de fiets.

Daarna zijn we gaan varen met Leo en Diana, de dames gingen lekker zonnen op het strand. Er stond een lekker windje dus we hebben een mooi tochtje op zee gemaakt. Daarna zijn we weer teruggegaan naar de Marina waar we ’s avonds bij de boot hebben gebarbecued. Het was gezellig om elkaar ook in Spanje een keer te treffen.

Vervelend we hadden een wc afvoerpomp die niet meer werkte, gelukkig hebben we nog een tweede toilet aan boord. De onderdelen waren in Estepona besteld en op onze haven bezorgd.  Het pakje werd netjes door iemand van de haven bij de boot gebracht. Wat een service! Dus was er “gelukkig” weer een klus te klaren, maar niet één waar Hanjo met plezier aan ging beginnen. Het was een heel karwei, maar alles werkt weer naar behoren. Fijn zo’n handige schipper aan boord! Daarna brachten we een bezoekje aan het vakantieverblijf van Leo en Diana. Zij hebben een appartement met prachtig uitzicht op de zee en een ruim balkon erbij dus heerlijk een drankje met elkaar gedronken en daarna samen tapas gegeten. Als afsluiting een ijsje bij de beste ijssalon van Benalmadena, heerlijk!