Omdat we al dicht bij onze eindbestemming waren en pas rond 1 oktober daar moeten zijn hebben we besloten om ook nog naar Malta te gaan. Het eiland ligt op 52 mijl afstand van Marzamemi. Dus zijn we ’s morgens vroeg rond 07:00 uur vertrokken op weg naar het eiland. We hadden weinig wind en wat er was hadden we op de kop dus helaas moesten we de hele oversteek motoren. De laatste 20 mijl kwam de wind iets lager in en hebben we de fok bijgezet.

De geschiedenis van Malta begon in de prehistorie en er zijn nog verschillende tempels uit deze periode op het eiland te vinden. Ook op het naastgelegen eiland Gozo staat een tempel uit die tijd. Wij gaan dit komende week nog bekijken.

In de recentere geschiedenis werd Malta door de Duitse Luftwaffe gebombardeerd met name tijdens de Slag om Malta. Het eiland kreeg een hoge onderscheiding voor dapperheid van de Britse koning, het George Cross. Dit kruis kreeg een plaats in het Maltese wapen en op de vlag. Op 1 mei 2004 is Malta toegetreden tot de Europese Unie en de Euro is sinds 1 januari 2008 het wettig betaalmiddel. (bron: Wikipedia)

Wij hebben een mooie ankerplek gevonden in de Rinella Creek naast de Grand Harbour met uitzicht op de prachtige oude stad. Tegenover onze ankerplek was een mooie plek voor de barbecue. Samen met onze buren hebben we daar lekker gegeten.  Na twee dagen zijn we een plekje in een van de havens gaan zoeken omdat er harde wind werd verwacht. Hanjo had al een plek voor twee boten besproken, maar toen hij de volgende dag nog even ging checken bij de haven hoe laat we konden komen bleek dat men niet op ons had gerekend. Dus weer bellen naar alle havens op Malta en helaas konden we nergens meer terecht. Een alternatief was een haven op het naastgelegen eiland Gozo ongeveer tien mijl varen. Maar we moesten ook nog tanken en tijdens het tanken werd Hanjo gebeld door de havenmeester van Gozo dat we niet meer konden komen omdat de haven vol was en zijn collega ons verkeerde informatie had gegeven.

Naast het tankstation was Marina di Valetta, we hebben hen nogmaals gebeld en zij hadden uiteindelijk toch nog twee plaatsen voor ons beschikbaar. Wat een opluchting nu hadden we een veilige plek in een beschutte haven midden in de stad.

Passion spreuk:

“Meer dan eens gaan wensen in vervulling.”