Alcântara Dock

Lissabon is een geweldig mooie stad waar ook heel veel te zien en te beleven valt. Onze handige gids over Lissabon, met dank aan Huub en Monique, waarin een aantal leuke routes waren aangegeven was onze leidraad. Wij hebben er minstens vijf gedaan en soms met elkaar gecombineerd. Uiteindelijk zijn we, ondanks de verzengende hitte van rond de 45 graden, in geslaagd om de meeste bezienswaardigheden en leuke adresjes te bezoeken. Vrijdagochtend fietsten we vanuit onze haven Alcântara Dock over de promenade langs de oever van de Taag richting Belém. Dit voormalige vissersdorp was voor veel Portugese ontdekkingsreizigers de plek waar zij hun overzeese tochten begonnen. Vasco de Gama begon hier zijn expeditie naar India. Een kenmerkend bouwwerk aan de oever van de rivier is Torre de Belém, gebouwd in 1515. De toren stond oorspronkelijk op een eilandje in de Taag, maar door landwinning is de toren nu op de boulevard te bewonderen. Een ander opvallend monument aan de rivier is het Padrão dos Descobrimentos dat in 1960 werd gebouwd. Uitgebeeld wordt Hendrik de Zeevaarder met een aantal belangrijke Portugese figuren. Het is 52 meter hoog en bovenop het beeld heb je prachtig uitzicht.

Op de begane grond is een wereldkaart te zien waarop de Portugese ontdekkingen en koloniën zijn aangegeven. Daarna hebben we nog Er zijn ook een aantal jachthavens tijdens deze route te vinden. Door de hoge temperaturen was ik oververhit geraakt en zijn we rond het middaguur gestopt met de route. ’s Avonds hebben we gezellig gegeten met onze Engelse buren uit Porto, Kathy en Chris, die ook in Lissabon zijn gearriveerd.

Het oude centrum

De volgende dag stond de oude stad op ons programma dus opnieuw langs de oever van de Taag gefietst maar dan de andere kant op. Een prima fietsroute die nog niet zo lang geleden is aangelegd. We kwamen bij het grote plein en aan de waterkant was een groot Marine evenement gaande. Het was een feestelijke bijeenkomst waarbij alle officieren van de hedendaagse marine top en de mensen die in de traditionele schepen varen, zoals bij ons de bruine vloot, aanwezig waren. Er was ook een flinke politiemacht ingezet, want er werd op president Marcelo Rebelo de Sousa gewacht. Toen hij arriveerde kon het evenement beginnen. De president gaf een speech en ook een aantal afgevaardigden van de traditionele schepen die voor deze gelegenheid in klederdracht waren gekomen werden bedankt voor hun diensten en daarna vertrok de president weer.

Daarna hebben we het centrum uitgebreid bekeken en genoten van de mooie uitzichten, gebouwen, kerken, parken en een botanische tuin.

We hebben het bij buitenactiviteiten gehouden want een temperatuur van 45 graden nodigt niet echt uit om de winkels in te gaan of een museum te bezoeken. Daarna weer terug naar de boot waar de bimini en een extra luifel voor verkoeling zorgden. De marina ligt achter de Ponto 25 de Abril de rode brug, gemaakt door de bouwers van de Golden Gate brug in San Francisco. Zowel auto’s, vrachtwagens als treinen rijden op deze brug. Vooral het geluid van de treinen is soms nogal storend. Verder is het een veilige jachthaven met sanitaire voorzieningen en douches. Een wasmachine is helaas niet aanwezig dus maar even wat met de hand gewassen.

Lissabon en Oeiras

Zondag, de laatste dag in Lissabon hebben we besteed in de artistieke wijk, getracht de Ingreja do Carmo, bestaande uit ruïnes van een gotische karmelietenkerk, te bezoeken. Helaas is dit op zondag niet mogelijk. Daarna het kasteel bekeken, geluncht bij een Fado café, nog kort in de winkelstraat geweest en daarna gevlucht naar de marina omdat de hitte inmiddels weer meer dan 45 graden was.  We besloten in de namiddag te vertrekken naar Oeiras een kleine haven aan de monding van de Taag. Wat was het ook weer heerlijk verkoelend, goed om op het water te zijn. We hebben genoten van Lissabon en komen daar zeker terug, maar dan met lagere temperaturen zodat we nog meer kunnen bekijken en van de stad genieten. De afstand tussen Lisabon en Oeiras was maar 7 mijl. Een hele leuke tocht omdat we nu alles wat we op het land hebben bekeken op onze eerste dag ook weer met de verhalen erachter vanaf het water zagen. We hadden een mooie plek met uitzicht op het strand en de kustlijn van Cascais. Bij deze haven konden we de was doen, er is een wasmachine en een droger. Terwijl de eerste was draaide hebben wij een duik genomen in het naastgelegen gemeente zwembad. Wij kregen bij het havenkantoor een pasje waarmee we gratis een verfrissende duik in het zoutwaterbad konden nemen. Heerlijk!