Parga

We zijn twee dagen op Paxos gebleven en inmiddels weer in de baai van Parga, een nieuwe bestemming aan het vaste land. Helaas regent het een beetje en liggen we hier voor anker in de baai met een ruim strand waaraan een aantal hotels zijn gevestigd. Er was geen plaats aan de kade en het is daar te ondiep voor ons. Het stadje Parga ligt aan de baai ernaast waar alleen de veerdiensten en vissers kunnen liggen. Toen de regen wat minder werd hebben we de dinghy te water gelaten en zijn we naar de kant gegaan. Ondertussen was de regen weer terug en zijn we naar boven gelopen naar het kasteel en hebben daar genoten van het mooie uitzicht over de baai van Parga. Beneden ons waren een aantal restaurants met terrassen, maar door de regen was ook het pad redelijk glibberig geworden dus toch maar terug naar de baai waar onze boten lagen. Enkele restaurantjes waren open en we hebben daar lekker gezeten totdat de regen wat minder werd en we weer met de dinghy aan boord gingen. We hebben de planning gemaakt om de volgende dag naar Preveza te gaan. Om 08:30 gingen we anker op om de 28 mijl naar onze bestemming te varen. Het weer was regen en wind tegen, soms even wat ruimer en uiteindelijk kwamen we drijfnat aan op onze bestemming.

Preveza

Preveza is een leuke plaats waar we aan de kade zijn gaan liggen. Er zijn genoeg marina’s maar zo dicht bij het centrum is het natuurlijk gezelliger om te liggen. We hadden de lijnen nog niet vastgeknoopt of we kregen al het aanbod dat we gebruik konden maken van de diensten van verschillende bedrijven zoals de wasserette, douchegelegenheid inclusief shampoo en zeep, diesel voor de boot voor de ligplaats gebracht, campinggas en het huren van een motor. Alle diensten op 1 flyer, ja de Grieken hier weten van marketing. Toch werkt dit uitstekend, want we hebben inderdaad gebruik gemaakt van meerdere diensten.

Vanmorgen zijn we met de “Ferry Man” naar de overkant gevaren. Daar bevinden zich een drietal marina’s naast elkaar. We hebben voor één van de drie, namelijk Ionian Marina, gekozen om onze boot de komende winter daar te laten overwinteren. Het was voor ons dus interessant om te kijken hoe het daar allemaal georganiseerd is en we zijn blij met onze keuze. De ferry zou om 10:00 op een plek aan de kade aanleggen, uiteindelijk werd dit later en bleek het een andere plek te zijn maar ja we zijn in Griekenland dus dat kan gebeuren. Om ons snel over te kunnen varen heeft de “Ferry Man” de gashendel op maximaal gezet en waren we binnen 10 minuten aan de overkant. Twee uur later zou hij ons weer naar de kade terugbrengen. Ondertussen hebben wij de Marina’s bekeken en waren we blij met onze keuze. Alles zag er keurig uit. Het havenkantoor, de Chandler shop (watersport winkel), de plekken waar de boten lagen en de toilet- en was voorzieningen. Er was zelfs een werkplaats beschikbaar en dat is heel handig, want aan een boot is altijd wel iets te doen. En ja hoor de “Ferry Man” bracht ons, uiteraard weer later dan afgesproken, maar ook met volle snelheid weer terug naar de kade.

 

We hebben een week geleden onderdelen besteld voor de boegschroef. De bestelde onderdelen worden geleverd bij de Ionian Marina. We hebben dit gemeld bij de receptie en ze zouden ons bellen als het afgeleverd was. En ja hoor de volgende dag was het daar afgeleverd. Marco en Irana waren met hun boot langs gegaan omdat zij een zonnepaneel over hadden en het wilden verkopen. Het havenpersoneel had goed nieuws er was iemand die interesse had in hun zonnepaneel en onze zending met boegschroef onderdelen was aangekomen. Dat was fijn dus Hanjo ging meteen aan de slag om de boegschroef te repareren wat prima is gelukt en het zonnepaneel heeft nu ook een nieuwe eigenaar. Hanjo deed nog even een check of er water in de bilge stond en dat bleek verrassend hoog te staan. Eerst maar even leegpompen en dan verder kijken. Het bleek dat een koppeling van een van de slangen bij de motor kapot was gegaan. Het was een plastic koppeling en omdat we nu op zeewater varen heeft Hanjo ervoor gekozen om een koppeling van brons te nemen. Dat is beter zeewaterbestendig dan de kunststof versie. We hebben samen de koppeling geplaatst en gelukkig is ook dit probleem weer opgelost.

Passion spreuk:

“Nieuwe woorden openen de deur naar nieuwe werelden.”