Portimão

Vandaag hebben we afgesproken met Willemijn en haar gezin uit Hoofddorp. Zij komen een kopje koffie drinken bij ons in de haven van Lagos. Toevallig brengen zij hun vakantie door in Albufera en hadden we afgesproken dat we elkaar gingen zien in Portugal als dat zo uit kwam. En dat is gelukt! Na de koffie zijn ze met ons meegevaren naar onze volgende bestemming Portimão een stadje dat tegenover Lagos in dezelfde baai ligt. De jongens wilden heel graag kijken of we nog walvissen of dolfijnen konden spotten, maar dat is helaas niet gelukt. Wel hebben we nog een paar uur gezeild om daarna weer aan te leggen in “Marina de Portimão”. Zij namen een taxi terug naar hun auto en wij hebben de boot in de box afgemeerd en nog een duik in de zee genomen. Het strand is 100 meter van de haven dus dat is lekker dichtbij. Er zijn in deze haven wasmachines en drogers beschikbaar, die we mogelijk nog gaan benutten.

Bij aankomst in Portimão werden wij verwelkomt door Simon, een Nederlander die al jaren met zijn vrouw in deze haven woont. Een echte kenner van alle Dehler modellen. Hij heeft ook een aantal Dehler’s gehad maar heeft nu een motorjacht als “appartement met motoren”, zoals ze het zelf noemen, met een balkon en dakterras en een zee van ruimte om in te wonen. We hebben gisteren met elkaar geluncht in een echt Portugees restaurant waar vrijwel alleen Portugezen komen. Heerlijk gegrilde Dorade gegeten en daarna weer teruggefietst naar de haven. Om half 6 was het tijd voor de wekelijkse “Happy Hour” in een restaurant aan de boulevard bij de haven. Elke week komen daar Nederlanders bij elkaar om met elkaar de week door te nemen en gezellig een borrel te drinken. Het valt ons op dat er in deze haven best veel Nederlanders permanent wonen. Uiteraard hebben we gevraagd welke plaatsen de moeite waard zijn en een van de mannen komt de volgende dag aan boord bij ons om ons hierover te informeren. Heel aardig natuurlijk en voor ons fijn om te horen. We hebben trouwens een prachtige plek in deze haven met mooi uitzicht zoals je kunt zien.

De volgende ochtend zijn we inderdaad uitvoerig door Ludie geïnformeerd over de plaatsen die nog op onze route liggen en dat was heel fijn. Nu weten we de details ter plekke bij de volgende bestemmingen. Deze informatie haal je niet uit de Reeds Nautical Almanac. Door opgedane ervaringen hierover uit te wisselen maakt het ons makkelijk om te weten waar we wel en beter niet naar toe kunnen gaan. Wij hebben toch een behoorlijke diepgang van 2.50m waar we zeker rekening mee moeten houden. Omdat het nu bijna elke dag behoorlijk waait en de wind veel zand mee neemt, hebben we ’s middags weer de hele boot zandvrij gemaakt.  Daarna nog boodschappen gedaan in Portimão en nu weer een andere route genomen om ook nog wat meer van het stadje te zien. Er zijn veel ooievaarsnesten te vinden in deze regio zeker meer landinwaarts, maar we zagen bij de haven een nest met kleintjes op een kraan en ander op een grote schoorsteen, leuk om te zien maar super moeilijk te fotograferen. Inmiddels is dit ook gelukt!

’s Avonds hebben we besloten om onze dinghy de volgende dag gebruiksklaar te maken. We hebben de bijboot bij onze volgende bestemmingen nodig, omdat we dan ook willen ankeren.

Afgelopen nacht was het weer aan regenen en ook gedurende de ochtend waren er flinke buien met onweer. Tussendoor is de dinghy weer uit het “ruim” gehaald en gebruiksklaar gemaakt. Ook de motor nagekeken en deze functioneert prima. We besloten vandaag de was te gaan doen. Dus de tassen in het bootje en tussen de buien door snel naar het havenkantoor varen. Dit is aan de andere kant van de haven dus wij waren blij met ons drijvend vervoermiddel. Dat scheelde veel gesjouw! Na enige tijd waren we weer met schone en droge was terug. Begin volgende week komen Emile en Elena een paar dagen met ons mee varen. Ze komen naar Faro. Gezellig de eerste bezoekers van de familie die we mogen verwelkomen! Morgen varen wij dus richting Faro.