Plage de Faggiola

Zeilend vertrokken wij vanuit Calvi en hebben daarna ook een stuk op de motor moeten varen, omdat de wind ineens verdwenen was. Daarna kwam de wind weer terug en konden we weer zeilen. Na een uur of vijf varen zagen we een prachtig strandje liggen aan de monding van de cala naar Saint Florent. Mooi turquoise water en wit zand omringd door de bergenketens was een aanlokkelijk decor. We besloten het stadje nog maar even te laten liggen en vonden een heerlijke ankerplek in deze bijzondere baai. Er waren een stuk of tien boten en bootjes die voor anker lagen. Naast ons lag een diepblauw megajacht waar 5 man bemanning op zat met de eigenaar en nog een zestal gasten. Wij gingen lekker een paar rondjes om de boot zwemmen en even later gingen zij ook zwemmen bij het zwemplateau op hun boot. Een uur later werden ze met het bijbootje door een bemanningslid naar het strand gebracht en hij kwam met bootje weer terug. De gasten waren op het strand gebleven en hebben daar een paar uur doorgebracht en zijn weer door de bemanning opgehaald. Ondertussen heeft de bemanning niet veel te doen en zaten ze te wachten tot ze weer moesten aantreden. Na het strandbezoek gingen ze anker op om te overnachten in de baai van Saint Florent voor de jachthaven. Een hele andere manier om watersport te beleven. Wij hebben die avond genoten van een prachtige sterrenhemel omdat deze baai geen “lichtvervuiling” had.

De volgende dag werd regen en veel wind verwacht en hebben we een plekje in de haven weten te bemachtigen. We moesten eerst voor de haven ankeren en kregen een seintje van de havenmeester dat we in konden varen. Saint Florent is een leuk havenplaatsje met een boulevard waar veel restaurantjes zijn en een aantal winkelstraatjes. Heel mooi is de oude stad met de Citadel waar we ons weer door de prachtige sfeer in de straatjes weer terug in de tijd waanden.

Na ons bezoekje aan de Citadel zagen we een enorme hoeveelheid donkere wolken verschijnen en we besloten snel naar de haven te gaan waar we in een restaurantje hebben gegeten. We kozen ervoor om binnen te gaan zitten en dat was ook een goede keuze want de mensen die op het “overdekte” terras zaten werden al snel nat en moesten allemaal een tafeltje binnen opzoeken. Toen het ook nog begon te onweren waren we blij dat we veilig in de haven lagen. Het heeft nog een tijdje door geregend en de volgende ochtend was het weer rustig.

Omdat de zee nog veel deining had besloten we voor anker te gaan in de baai voor de haven en later hebben we nog een beschutter plekje in de baai opgezocht zodat we minder last van de deining hadden. En nu ik dit schrijf liggen we nog met 2 boten op een prachtig plekje in de baai waar we weer kunnen genieten van ontelbaar veel sterren die hier aan de hemel staan.

Passion spreuk:

“Geniet van de kleine dingen. Misschien kijk je op een dag terug en ontdek je dat dat de grote dingen waren.”