We zijn aangekomen in de haven van Cavtat, Kroatië, waar we ons moesten uitchecken om het land te kunnen verlaten.

Daarna zijn we naar Montenegro gevaren bij Zelenika, de eerste incheck haven in, onderweg moesten we alle papieren laten zien, stempels en stickers laten zetten en het vignet betalen. Beetje omslachtig , maar de mensen waren vriendelijk en met zo’n 20 minuten papierwerk was alles geregeld. Daarna moesten we ons in Herceg-Novi zelf ook nog melden bij de Tourist-office voor de toeristenbelasting om te voorkomen dat we alsnog een boete zouden kunnen krijgen. Na drie keer van het kastje naar de muur gestuurd te zijn hadden we het juiste kantoor gevonden. Maar ja, het was inmiddels 19.10 uur en je kon alleen maar betalen tot 19.00 uur (het kantoor was tot 20.00 uur open) dus de volgende ochtend eerst weer terug in de rij, enfin gelukt! Leuke plaats dat Herceg-Novi met mooie oude ommuurde stad, maar vreselijke druk met voornamelijk Balkan toeristen.

De volgende dag zijn we naar de stad Kotor gevaren, onderweg ontdekken we 3-4 onderzeeboot bunkers uitgehouwen in de rotsen met een volledig camouflage systeem boven de ingang.  Hier was dus de geheime onderzeeboot basis van destijds. Helaas zijn de bunkers gemaakt voor onderzeers en kunnen wij met een hoge mast er niet in, de dagtour boten gaan wel naar binnen toe. We zijn best wel benieuwd hoe het er destijds met de onderzeeers in de bunkers heeft uitgezien.

Bij Kotor aangekomen besloten wij de eerste dag voor anker te blijven liggen. Wij lagen naast een mega cruiseschip waarvan de gasten zich allemaal aan het vermaken waren in deze leuke stad. Wij hadden al eerder boodschappen gedaan en Hanjo was uiteraard de kok van de BBQ. We zaten te genieten van onze groenten en andere lekkernijen, onder toeziend oog van een paar duizend cruiseschip passagiers.

Ondertussen waren alle gasten van de boot met de tenders weer terug en gingen zij ook genieten van hun diner. De volgende dag was er kans op flinke onweersbuien dus hebben wij een plekje in de haven gevraagd en gekregen. We besloten ’s morgens vroeg om een klim naar het kerkje te doen ergens halverwege de muur op de berg, ca 20 minuten klimmen steil omhoog. Wat een geweldig uitzicht! Normaal keken wij omhoog om het kerkje te kunnen zien en nu hadden wij van boven een prachtig uitzicht over de baai super leuk! Kotor is een super mooie, goed bewaard gebleven stad, doet zeker niet onder voor Dubrovnik, de grotere broer. Niet voor niets komen hier elke dag zo’n vier cruiseschepen die dagelijks zo’n 10.000 passagiers door het stadje loodsen.

Maar aan het eind van de middag gaan de cruiseschepen weg en wordt het stadje weer rustiger en gezellig.

We zochten ’s avonds een gezellig restaurantje op en hebben daar ook heerlijk gegeten. In het City restaurant was het goed toeven met live muziek en een serenade aan tafel, erg gezellig.

De volgende dag hebben we een auto gehuurd om wat van het achterland te kunnen bekijken. We vertrokken om 9 uur en gingen via kleine smalle weggetjes naar Njegusi een bergdorpje bekend om de gerookte hammen en kaassoorten.

Uiteraard hebben we heerlijke ham gekocht , daarna door naar Lake Skador waar we een bootje met een aardig man troffen, die ons helaas niet veel over het zoetwater meer kon vertellen maar wel graag ons een prive cruise wilde verkopen. Misschien was zijn Engels niet zo goed om een uitgebreid verhaal te kunnen vertellen.

Je vaart over het Meer van Shkodër, met 368 km2 het  grootste meer van Zuid-Europa op de grens van Montenegro en Albanië. De boot vertrekt vanuit Virpazar en vaart langs het 18e-eeuwse fort Lesendro, dat ooit ook een gevangenis is geweest.  Tijdens de tocht zie je meeuwen, aalscholvers en mogelijk pelikanen en kun je het prachtige uitzicht op de bergen en de natuurreservaten bewonderen. Ook vaar je over de rivier de Morača, waar je afhankelijk van de tijd van het jaar verschillende soorten vogels kunt spotten. Op de terugweg vaar je nog een stukje op het meer en daarna vaar je door smalle geulen met aan weerszijden riet en waterlelies langs drie schilderachtige eilanden. Een mooie afsluiting van deze boottocht!

We vertrokken via Budva naar Kotor terug en onderweg hebben we nog gekeken bij een aantal verschillende stranden of we even een duik konden nemen of een hapje konden eten voor de lunch. Deze stranden waren zo enorm druk en met megalomane hotels leek het precies op Benidorm en er was geen parkeerplaats te vinden. Daarom besloten we om toch door te rijden en nog wat laatste inkopen te doen want later op de dag moesten we de auto weer inleveren.

We hebben onze reis voortgezet en zijn gisteren aangekomen in het plaatsje Risan, helemaal aan het andere uiterste van de fjord. Hier geen massa’s toeristen maar vooral locals. We zijn het enige nog varende zeiljacht in de kleine haven, maar de ligplaats is deze keer gratis en dat is ook niet slecht.

Vanmorgen hebben we nog even Perast bezocht, ook een plaatsje wat op de Worldheritage lijst staat. Zeker mooi maar na een goed uur in de warmte was het weer meer dan genoeg.

Terug naar de boot en plan maken voor onze volgende bestemming!