Sesimbra

Een echte vissersplaats Sesimbra was onze volgende bestemming. Na een lekkere zeiltocht van drie uur liepen we de haven binnen. De vissershaven is daar naast de jachthaven. De vissers hebben uiteenlopende boten, vaak wat groter en voorzien van de laatste materialen en technieken. Maar het is ook leuk om te zien dat er ook nog prachtige, kleurrijke traditionele vissersboten in gebruik zijn. De visindustrie is daar groot. Er wordt voortdurend gewerkt om de netten te boeten en ook de netten weer vis klaar te maken. Mooi om te zien hoe serieus de vissers met hun materialen omgaan. Voor boodschappen moesten we vanaf de haven ongeveer 4 kilometer naar de badplaats naast de haven lopen. Onderweg kwamen we het visrestaurant “Lobo do Mar” tegen en het viel ons op dat het restaurant uit maar liefst 4 aan elkaar gebouwde delen bestond. Onze conclusie was dat dit een goed restaurant moest zijn en op de terugweg van het boodschappen doen hebben we daar uitstekend gegeten. We mochten kiezen uit de vers gevangen vissen van de dag en er lag een prachtige Tong tussen die voor ons heerlijk werd klaargemaakt. Het was een uitgebreide maaltijd met salade, brood, groenten en een karaf wijn erbij. Totaal waren we € 31,35 kwijt voor dit heerlijke diner, een uitstekende keuze dit restaurant. De haven was vrij klein, wel veilig maar rondom de haven was niet veel te beleven.

 

Sines

Het volgende traject naar het zuiden hebben we zeker vrijwel de hele trip in de mist gevaren. Dat was wel saai want je vaart langs een prachtige kustlijn die je niet kunt zien. Maar ja het went snel en we hebben een beetje schoonmaak werk gedaan aan de luiken en de ramen, dus dat is ook weer een keer onder handen genomen. De aanloop naar onze bestemming gebeurde ook volledig in de mist, maar met behulp van de kaartplotter en onze radar kwamen we keurig veilig tussen de pieren van de havenmond binnen. Achter ons verliet een tanker de haven op dat moment, daar hebben wij niets van gezien terwijl de plotter dit aangaf. Direct bij het passeren van havenmond trok de mist op. Sines is meer een industriehaven met een strand, een kleine vissershaven en een jachthaven met een vijftal steigers. We kwamen bijna tegelijk met een Duitse boot aan die door een ingehuurde bemanning voor de eigenaar naar een gewenste bestemming werd gebracht. De papieren van hun boot waren niet compleet, waardoor het incheckproces vastliep. Elke keer als we in een nieuwe jachthaven aankomen dan moet Hanjo zich met zijn map met “Shipdocuments” melden bij het havenkantoor. Dan begint er een enorme papierwinkel waarbij hij formulieren moet invullen en alle documenten uit de map (bv. Eigendomspapieren, scheepskenmerken, type boot, kleur, materiaal en verzekeringsgegevens, paspoorten, uitrusting aan boord) etc. Worden dan gekopieerd. Meestal is deze klus binnen een half uur weer geklaard om zich bij de volgende haven opnieuw weer te herhalen. De eerste weken in Spanje kregen we naast de incheck ook nog een aantal keren bezoek van de douane om hun eigen papierwinkel compleet te maken. Dat is tot nu toe in Portugal gelukkig niet meer aan de orde. Wel leuk om te melden: De beroemde Portugese ontdekkingsreiziger Vasco de Gama is in deze plaats geboren en opgegroeid!

 

Lagos

Het was half zeven in de ochtend toen wij uit de haven van Sines vertrokken met als bestemming Lagos in de Algarve. Dit is de meer toeristische kust van Portugal en voor ons ook verandering van vaargebied omdat we daarna overgaan in de MED, zoals de Middellandse Zee ook wel wordt genoemd. Opnieuw was er veel mist en omdat we ver uit de kust waren om de kortste afstand tot Cabo de Sao Vincente te kunnen bereiken, hebben we weinig van de mooie kustlijn kunnen zien. Vroeger dacht men dat dit het einde van de wereld was. Maar gelukkig is dit niet zo want we hebben vanaf de kaap kunnen genieten van de prachtige kust met heel veel rotsen en spelonken. Een wonderschoon uitzicht. Onderweg waren er nog wat dolfijnen die vlakbij de boot een eindje met ons hebben meegezwommen en toen weer een andere richting namen. Bij de kaap voor Lagos waren mensen lekker aan het kanoën, met kleine bootjes aan het rondvaren en zwemmen bij de rotsformaties. Jammer genoeg kwamen wij bij laag water aan bij de haveningang van Laos. We zijn daar met weinig snelheid in gevaren en zagen de dieptemeter op een gegeven moment van 1,0 naar 0,0 veranderen. Dat betekent dat onze kiel aan de grond zat. De haven opgeroepen en zij gaven aan dat het “very low water” was en dat we precies het midden van de geul moesten aanhouden. Door voorzichtig te varen is het gelukt om onze plek in ”Marina de Lagos” te bereiken. We hebben deze dag 85 mijl gevaren.