Kefalonia

Vanuit Fiskardo gingen wij onderweg naar Sami. Maar uiteindelijk zijn we daar niet terecht gekomen. Hanjo had op Navily een leuke baai op Kefalonia gevonden. De baai heeft de naam Kalo Limano. Er zijn twee strandjes en een Taverne. De Taverne is open van 09:00 uur tot 18:00 uur. Wij wisten dit niet en dat was jammer want het schijnt een prima Taverne te zijn. Volgende keer beter!

Wij besloten om eens een rondje naar de verschillende baaien op Itaka te kijken en we zagen er een paar die wij wel leuk vonden maar die waren allemaal heel druk met boten variërend van kleine zeilbootjes tot de megaboten waardoor de baai meteen vol zat. De kleine bootjes gingen in de loop van de dag weer verder omdat ze als charter weer naar de volgende bestemming toe moesten varen. Wij kwamen in Agios Ilias een baai bij een klein eilandje voor Ithaca. Het eiland wordt ook wel het ratten eiland genoemd. We konden liggen aan een kleine kade met ruimte voor 3-4 boten.

We ontdekten dat dit een plek was waar een kat zich bezig houdt met het vangen van ratten. Dit kleine katje werd ooit door een visser op het eiland gezet om van de toenmalige rattenplaag af te komen, zij is inmiddels een stevige kat geworden en wordt voorzien van voer en water door de bezoekers van het eiland en de vissers.

Op deze plek staan ook drie achtergelaten barbecues en wij hadden nog wat kip in de koelkast dus Hanjo was druk met het vlees en ik met de salade dus we hebben heerlijk gegeten. De andere twee barbecues werden ook enthousiast gebruikt door de zeilers van de twee andere boten.

Onze Griekse buren hadden een jongedame aan boord die bijzonder goed was in het harpoenvissen, in no time had zij een grote vis aan haar harpoen die ze later daar op de bbq hebben geroosterd. De volgende dag werden de barbecues weer schoon gemaakt voor de boten die wellicht ook de barbecues wilden gebruiken en vertrokken we allemaal weer naar onze volgende bestemmingen. Het katje kreeg nog wat lekkers van alle boten en ging tevreden op haar schuilplek daarvan genieten.

Voor ons was dat Vathi op Itaka een grote baai waar we elk jaar wel even naar toe gaan. Deze keer was de baai mega vol met veel zeilboten maar ook de Megajachten waren in grote getalen aanwezig. Toch hebben we een leuk plekje kunnen vinden en konden we weer wat boodschappen doen. ’s Avonds hebben wij bij de Taverne Dimitris daar ook weer heerlijk gegeten.

We hadden afgesproken met de mannen van de Zin om naar Kioni te gaan en gingen vroeg op weg daar naar toe want het was daar heel druk hoorden we van de heren. En bij binnenkomst in de haven was dat ook zeker duidelijk. Gelukkig hebben we weer een goed plekje kunnen vinden aan de kade. Luis en Frank kwamen ons al direct begroeten met hun overenthousiaste Friese stabij.

De hele dag kwamen er steeds meer boten bij. En moesten er ook weer plekken geregeld worden. Zoveel boten hebben wij in Kioni nog nooit mee gemaakt.

Ondertussen was de temperatuur in de schaduw onder de bimini opgelopen tot een echt onaangename 42 graden. Voor ons was dit de vijfde echt hete dag deze zomer. We hebben ons kunnen afkoelen door zeer regelmatig de zee in te gaan en afwachten tot de zon onderging en er wat afkoeling kwam. Ondertussen liepen de charterboten achter elkaar de baai binnen, op sommige plekken werden er voor de geankerde boten een tweede rij gecreërd waar de boten voor anker gingen, het was overvol. Maar het was al met al toch ook heel gezellig om even met de mannen van de Zin te borrelen en een hapje te eten, dat was de reden waarvoor we naar Kioni gingen

Inmiddels waren wij de totale gekte met de massa’s charterboten al behoorlijk zat aan het worden. Daarnaast raakte onze watervoorraad op en een haven met een stroom aansluiting was ook wel handig, want de temperaturen zo hoog maakten het wel airco weer. Tijd om de rust op te zoeken in Astakos aan het vasteland. Toch weer opnieuw een andere locatie en bovenal met slechts drie boten aan de kade heerlijk rustig. Gelukkig willen de charters allemaal naar de eilanden, dat vinden ze meer romantisch. Maar de echte Griekse dorpjes aan het vaste land zijn minstens net zo leuk en niet toeristisch verpest.

Er wordt wat slechter weer verwacht en mede daarom was Astakos ook een prima keuze, een levendig dorpje waar we nog wat kunnen doen als de verwachte regen en onweersbuien tenminste echt gaan komen. We waren daar al een tijd niet geweest dus wel leuk om weer eens te bezoeken.

We hebben er drie dagen gelegen en elke dag een fikse onweersbui over ons heen  gekregen, overigens na 4 maanden kan zo’n lekkere plensbui zo heerlijk en afkoelend zijn. Inmiddels is de lucht weer blauw dus tijd om weer verder te gaan.