Het was tijd om Nea Epidaurus te verlaten en naar het Korinthe Kanaal te gaan We moesten bijna 2 uur wachten voordat we het kanaal in mochten. Het kost wat, bijna € 300 voor een stukje van ruim 3 NM, maar het blijft toch wel een prachtige omgeving en het scheelt een paar dagen varen om de Peloponessos en zo’n 200 extra mijlen.

Je kan zelfs bunghy dumpen boven het kanaal

Gelukkig stond er aan het eind van het kanaal minder wind dan we gewend waren van de vorige keer, toen wereden we bijna uit ons hemd geblazen. En om 15:15 uur kwamen we aan in Vrachati. Een grote bijna lege haven waar meestal  maar een paar vissers bootjes liggen. Wij hebben de boot aangelegd op anker en met de achterkant naar de kade op aanwijzing van een local aan de kant van de haveningang en niet aan de meer beschutte kant, daar was een “probleem” op de bodem en konden we beter niet liggen. Enfin we waren dus de enige boot in een grote lege betonnen bak. Hanjo heeft de fiets gepakt om even boodschappen te doen. ‘S avonds toen het donker was kwam er nog een boot bij dus echt gezellig druk werd het niet maar dat maakt voor ons niet uit. Dat we zo dicht bij de haven ingang lagen hebben we geweten, er stond verderop in de golf van Korinthe een harde wind die een flinke swell genereerde. De swell liep lekker de haven in zodat wij ’s nachts met 30 graden naar links en weer naar rechts lagen te rollen als een gek. De swell heeft ons de hele nacht wakker gehouden en rolden we bijna uit het bed.

De volgende dag zijn we daarom maar om 8 uur weg gegaan. Het eerste stuk was nog te doen, maar de wind werd steeds harder en de golven recht op de kop steeds hoger. Dus we hebben het besluit genomen om de haven van het volgende plaatsje Kiato even te gebruiken voor een tussenstop want de voorspelling was dat er steeds minder wind zou komen. Dat gebeurde gelukkig al na 2 uur wachten daar en we kwamen uiteindelijk om 15:45 uur in Galaxidi aan.

Een gezellige plaats van waar uit veel mensen naar Delphi gaan om het orakel en alles wat erbij hoort te kunnen bezoeken. Zeer de moeite waard, maar dat hebben wij al gezien dus hebben we daar in de buurt van de kade lekker gezwommen en ’s avonds gegeten. Gelukkig werd de boot goed bewaakt tegen indringers.

Onze eerstvolgende bestemming was Trizonia. Wij vetrokken om  09:00 naar Trizonia. We hadden een goede wind en konden het hele traject heerlijk zeilen. Trizonia is een klein eiland in de Golf van Korinthe waar ongeveer 100 mensen wonen. De inwoners en bezoekers kunnen met een pontje gedurende de hele dag naar het vaste land en terug. En daar wordt uiteraard dagelijks gebruik van gemaakt. De haven was goed gevuld met boten en wij hebben er 2 nachten doorgebracht.  De tweede dag kwamen er een paar grote viskotters binnen en hebben we wat vissen gekocht, twee horsmakrelen voor € 5, toen we later terug gingen om nog even een foto te schieten kregen we er nog een stel vissen bij.

Mooie reden om er filets van te snijden en we hebben ze heerlijk op de bbq gegrild en opgegeten.

De wind kwam uit de goede hoek dus tijd om te vertrekken en zijn daarna door de Golf van Patras naar Mesalonghi gevaren. Een afstand van 37 mijl in 5 uur.

Mesolonghi ligt midden in een rivierdelta in een natuurgebied, je vindt hier verschillende soorten tropische vogels als flamingo’s en lepelaars die hier fourageren.

We liggen hier voor het eerst in de jachthaven, meestal lagen we op anker in de baai. Wij wisten dat de Skadi en de Hedda hier ook waren dus gezellig om elkaar ook weer te zien. ’s Avonds heerlijk met elkaar gegeten en de volgende dag ging de Skadi weg om nog wat mooie baaien te bezoeken.

Wij hadden boodschappen nodig dus bleven nog een dagje.