Faro

In de vroege ochtend nog wat boodschappen gedaan en daarna vertrokken naar Faro. Bij het uitlopen van de haven stond er een dun windje van 7 knopen, maar even later begon het steeds meer te waaien en uiteindelijk hebben we de hele tocht naar Faro kunnen zeilen. Wanneer je op zee vaart moet je ook rekening houden met de andere zeevarenden, zoals professionele scheepvaart als vrachtschepen en vissers. De schepen met vracht en de vissersboten zijn over het algemeen goed te onderscheiden. Maar vissers zetten hun netten overal op zee uit en dat is soms lastig. Over het algemeen zijn de “visserspotten” zoals wij ze noemen redelijk goed aangegeven met vlag en drijfmaterialen waardoor ze zichtbaar zijn. Maar er zijn ook vissers die hun netten, fuiken en kreeftenkorven slecht aangeven. Dan zie je op het laatst een stok, vaak zwart naast de boot verschijnen of een zwarte jerrycan die ook vrijwel onzichtbaar is in de diepblauwe kleur die de oceaan vaak heeft. Wat nu veel vaker wordt gerealiseerd zijn stukken zee die heel duidelijk als “fishfarm” worden aangegeven. Dit zijn ronde bakken waarin netten zijn aangebracht en waar de vis ter plekke wordt gekweekt. Doordat dit ook goed op de kaart is aangegeven kan je daar prima omheen varen. Faro heeft geen traditionele jachthaven waar je kunt afmeren voor boten met de diepgang die wij hebben dus moesten we een plek zoeken om te ankeren op de rivier. We hebben maar liefst 90 meter ankerketting aan boord dus ankeren in een rivier met een diepte van 5 tot 9 meter ging prima, we hadden overigens 30 meter ketting gezet. Tijdens onze tocht werd ook nog een PAN PAN bericht door Tarifa radio over de marifoon uitgezonden. Deze berichten worden gestuurd als boten in een noodsituatie die niet levensbedreigend is verkeren. De boodschap was dat er 2 rubberboten met vluchtelingen waren gemeld, maar er was geen locatie bij opgegeven. Daarom werd gevraagd of iedereen op zee een scherpe uitkijk naar deze boten wilde doen en eventueel de positie door te geven. Later kwam de melding dat de boten waren gesignaleerd, dus dat was weer opgelost.