Stad verkennen

De volgende dag voor Thierry een fiets gehuurd om fietsend Valencia te kunnen ontdekken. Het is de op twee na grootste stad van Spanje en de hoofdstad van de regio Valencia met 800.000 inwoners. We zijn eerst naar de oude stad gereden waar prachtige gebouwen te bewonderen zijn. In de omgeving van de centrale markt, op zichzelf al bijzonder mooi, staan een aantal kerken, de kathedraal en het station Noord. Ook de pleinen en parken in de stad zijn de moeite van het bezoeken waard. Je kunt daar ook op gezellige terrasjes heerlijk genieten van de omgeving en de kleurrijke beplanting. De rivierbedding van Riu Túria werd na een overstroming in 1957 droog gelegd en de rivier is om de stad geleid. In de oude rivierbedding is een uitgestrekt park aangelegd waar veel mensen gebruik van maken om te sporten en te recreëren. Daarnaast is het Ciutat de les Arts i de les Ciències (CAC) een aparte beleving. Niet alleen door de musea en het pretpark die daar gehuisvest zijn. Ook de futuristische gebouwen ontworpen door toparchitect Santiago Calatrava en zijn partner Félix Candela zijn heel bijzonder.

Door de combinatie van wit beton, staal en glas, gebogen lijnen, organische vormen én het spelen met natuurlijk licht hebben ze gebouwen met een enorme allure gecreëerd. Wij waren onder de indruk van de sfeer die door het zonlicht op deze plek werd bereikt. De volgende avond zijn we nog teruggegaan om te kijken hoe het bij avondlicht is. Dat is ook beslist de moeite waard!

In de Haarlemmermeer hebben wij ook drie bruggen van de hand van Calatrava die met dezelfde uitgangspunten zijn gebouwd. Alleen het zonlicht ontbreekt helaas in Nederland geregeld.

’s Middags hebben we nog een duik in zee genomen want het strand ligt naast de Marina Valencia Juan Carlos 1. Overigens een prima Marina met behulpzaam personeel. Vanuit deze Marina ben je met Metro 8 (lichtblauw) overstappen op station Marítim-Serreria naar Metro 5 (groen) ongeveer in 40 minuten op de luchthaven. Thierry en ik zijn samen naar de Aeroport gegaan. Ik ben zelf in deze week 3 dagen naar Nederland geweest en Hanjo heeft geklust aan de boot om wat ventilatoren te installeren en landvasten voor de winter te maken want aan een boot valt altijd wel iets te installeren of repareren. Morgen gaan we naar Ibiza!

“Hey we are sailing to Ibiza”

Al om 06:30 bij het ochtendgloren vertrokken wij naar Ibiza. De afstand Valencia tot de baai Cala Tarida op Ibiza was 85 mijl. Het eerste stuk was er nog weinig wind dus hebben we dat stuk op de motor met de grootzeil en fok als ondersteuning gevaren. Na een uur of twee kwam er een lekker windje en besloten we de gennaker te zetten. Onze gennaker is behoorlijk groot en we hadden een gemiddelde snelheid van ongeveer 8 knopen dus het ging prima.

Onderweg hebben we meerdere malen scholen dolfijnen gespot die heerlijk met ons mee gingen zwemmen. Ze vinden het altijd leuk om op allerlei manieren onder en naast de boot te zwemmen. Ook moeders met kleintjes waren present. Uiteraard maken ze mooie sprongen boven het water en dat is een feest om te zien. Het duurde vrij lang voor we Ibiza konden zien, omdat er een sluier van vochtige lucht voor de kust hing. Ongeveer 10 mijl voor de kust werd het eiland zichtbaar. Het ziet er mooi uit met hoge bergen op het land en gele rotsen aan de kust. Grillige rotsen met groene bomen en stuiken die in de baaien goede bescherming bieden tegen de wind en de golfen.

Toen we aankwamen was het nog redelijk druk in de baai vol met kleine visbootjes, speedboten, jetski’s en natuurlijk zeil- en motorboten. We zagen een mooi plekje waar goede zandgrond was en hebben daar ons anker te water gelaten. We liggen nu heerlijk voor anker in deze baai met een mooi strandje en glashelder water waarin je zeker 15 meter diep de bodem kunt zien. We doken er meteen in en Hanjo had z’n duikbril al op en nodigde mij uit om in “het aquarium” te komen zwemmen. Er zwemmen in deze baai grote scholen met prachtige kleurrijke vissen, een lust voor het oog! De eerste kennismaking met Ibiza is wat ons betreft heel positief.