Puerto del Este
Het was weer tijd om verder te gaan en om 10:00 uur vertrokken we richting het oosten naar de volgende haven. Normaal gesproken vaar je een haven in en is er altijd plaats beschikbaar, maar Hanjo belde naar de eerstvolgende haven om toch even te checken of er plaats was. En het bleek dat er dit weekend een Regatta langs de zuidoost kust van de Costa del Sol was dus alle havens in dit gebied waren vol. In Marina Puerto del Este waren we gelukkig nog welkom. Er stond een lekker windje met de daarbij behorende deining en we konden prima zeilen. Uiteindelijk kwamen wij rond 4 uur bij onze bestemming aan. We werden verrast door een gezellig, idyllisch haventje waar we een plek aan de kade kregen. We hadden al van meer mensen gehoord dat deze haven de moeite waard was om een nacht te verblijven. Aan de kade waren verschillende restaurants die hun terras bijna naast de boten hadden gemaakt, het was daardoor een sfeervol geheel. Boven de haven waren witte huizen gebouwd die als vakantieverblijf worden gebruikt. Een prachtig gezicht als je vanaf de boot naar deze huizen kijkt.
Naast ons lag een boot waarvan de eigenaar niet aanwezig leek te zijn, maar gek genoeg waren alle luiken en ramen open. De boot was in jaren niet schoongemaakt en de fok was gescheurd, er lagen kapotte kussens op het dek en van de navigatieverlichting was ook al niets meer over. Opeens verscheen hij boven dek en zijn zoon en dochter kwamen op dat moment ook aan boord en begonnen alles vanuit de boot naar boven te halen zodat kussens en dekens konden drogen en er weer een beetje structuur in de chaos kwam. Ze zijn de hele avond bezig geweest, maar er zijn nog veel dagen en avonden nodig om de boot weer gebruiksklaar te maken.
Motril
De volgende haven waar nog een plek voor ons beschikbaar is was Motril. We kwamen de haven Puerto de Motril Club Náutico binnen varen en meerden af in de buurt van het havenkantoor toen er een Marinero aan kwam rennen en vertelde dat de haven vol was. Hanjo gaf aan dat hij had gebeld en dat ons een ligplaats was toegewezen. Dat bleek bij de jachthaven ernaast te zijn. Op weg ernaar toe werden we al enthousiast verwelkomd door de havenmeester en werden we geholpen bij het aanmeren in de ligplaats. In Spanje heb je in de meeste gevallen een steiger of kade waar je met de achterkant naar toe moet afmeren. Om dan ook aan de punt de boot vast te kunnen leggen hebben ze dikke lijnen aan de wal vast gemaakt en het andere uiteinde is vastgemaakt aan een betonnen blok. Vanaf de achterkant moet je dan met een pikhaak de lijn omhoogtrekken en daarna in je hand nemen, naar voren lopen en daar de lijn aan de kikker op de punt vastleggen. Die lijnen liggen op een zandbodem dus de hele lijn is vol met zand en omdat je de lijn langs de boot trekt komt deze vaak helemaal onder de zandspetters. Geen handige methode, maar bijna overal in Zuid Spanje wordt het zo gedaan.
Puerto Marina Park
De haven heet Marina Park en dan denk je een park naast de marina te vinden, maar dat is niet zo. Zij hebben voornamelijk motorboten en jetski’s en deze liggen niet in het water maar op de kant. Er staan mega stellingen van 4 “verdiepingen hoog”op het haventerrein waar de boten met een heftruck in worden geparkeerd. De boten liggen dus in een soort parkeergarage op de kant. Als de eigenaren willen varen dan moeten ze dat vooraf melden en dan worden de boten op hun beurt te water gelaten. Het is een koddig gezicht dan weer een visbootje, dan een speedboot of een jetski en iedereen is heel relaxed aan het wachten tot ze aan de beurt zijn. Er is zelfs een barretje op het haventerrein waar de wachtenden even koffie, wijn of een biertje drinken tot ze met hun boot weg kunnen. De haven heeft ongeveer tien ligplaatsen voor passanten of mensen die hun boot een tijdje niet gebruiken en nu met de Regatta waren de plaatsen allemaal bezet. Gisteren was het een gekkenhuis want van de vroege ochtend tot de late avond waren ze boten aan het parkeren en andere boten weer te water laten. Een grappig concept dat we hier voor het eerst zien. De eigenaar is enorm attent, want wij steken 2,50 diep en gisteren lagen we met de kiel aan de grond op een plek. Toen wij dit aan hem meldden kwam hij meteen met 2 jongens om ons te helpen. Eerst heeft hij gemeten welke vrije box het diepst was en daarna zijn we met moeite losgevaren en op de andere plaats konden we makkelijk blijven drijven. Super service!
Leave A Comment