Overtocht naar Mallorca

Vandaag is de dag dat we weer starten met onze terugreis naar de eindbestemming. Het begint met de overtocht vanuit Mahón naar Porto Colom op Mallorca. We vertrekken al om 07:30 uit de mooie haven en zodra we de pieren van de haven zijn gepasseerd ervaren we een hoge deining op zee. Wij waren erop voorbereid en hadden alleen het grootzeil gezet. Het eerste stuk was erg hobbelig omdat we nergens in de luwte konden varen. Na het ronden van het eiland met de vuurtoren voor de kust was het iets beter omdat we in de luwte van het eiland Menorca konden varen. De deining werd eigenlijk steeds hoger ook omdat de zee op sommige plekken heel diep is en waar de bodem weer snel omhoog loopt ontstaan dan de hoge golven. Daarom hebben we de fok uitgerold en met de spinnaker boom uitgezet om zo meer stabiel over de golven te kunnen varen. Dat was wel beter want daarmee werd het slingeren van de boot een stuk minder. We moesten 58 mijl varen dus elke verbetering in de balans is dan heel prettig. Onderweg kwamen we gelukkig ook dolfijnen tegen, altijd goed voor een leuke show maar nu wat minder lang door de hoge deining. Op sommige stukken stonden zelfs golven van 5 meter hoog dat is minder aangenaam voor mens en dier. Uiteindelijk waren we toch 9 uur later in Porto Colom aangekomen. We liggen hier op een prima plek in een gezellige baai en blijven hier 4 nachten liggen omdat er veel wind wordt verwacht de komende dagen.

Porto Colom

We kennen het plaatsje van een eerder bezoek aan deze haven. Het is er gezellig met leuke terrassen aan een grote baai waar veel watersport wordt bedreven. Kinderen krijgen zeilles in optimisten, kanolessen worden gegeven aan kinderen en volwassenen en ook cursussen SUPpen (Stand Up Paddle) staande op een soort surfplank, je balans vinden en peddelen zijn erg populair. De laatste schijnt de snelst groeiende watersport te zijn. Dat geeft ook wel een andere beleving van een haven dan alleen aankomst en vertrek van zeil- en motorboten. Tijd om de fietsen weer eens uit onze “schuur” achterin de boot te halen en de omgeving te verkennen. Er zijn hier hele mooie Cala’s in de buurt die wij inmiddels na twee dagen eigenlijk allemaal met de fiets hebben bezocht. Veel mensen komen daar om te genieten van het strand en het water. Het zijn ook allen baaien met water in de prachtige kleurschakering van turkoois blauw tot kobaltblauw. De Spanjaarden weten niet beter, maar wij vinden het nog steeds heel bijzonder. Ook op de campo (het platteland) hebben we ons per fiets gewaagd, maar dit bleek eigenlijk een route voor mountainbikes te zijn. We hadden daar ook nog een ontmoeting met een grote zwarte rat die bijna onder mijn wiel kwam maar gelukkig door rende de bosjes in. De fietsen hebben het doorstaan, maar wij waren blij toen we weer een verharde weg onder onze wielen hadden. Dat fietst een stuk makkelijker. ’s Avonds zijn we gaan eten in Porto Colom aan de overkant van de baai op een terras bij de kerk. Daar eten alleen Spanjaarden en buitenlanders die daar al jaren wonen en werken. Wij hebben er gesmuld van de heerlijke tapas en salades. Even onderdeel zijn van het echte Spaanse leven is bij dit restaurant heel gewoon.

Wind en charterboten

De wind heeft even op zich laten wachten maar later op de dag zagen we de lucht veranderen en ging het enorm waaien. Gelukkig hadden we onze landvasten voorzien van rubber schokdempers zodat het trekken van de wind aan de boot en de lijnen kon worden geremd. De boot blijft daardoor beter en rustiger op haar plek liggen. We hebben aan boord gegeten want we wilden met de harde wind niet weg gaan, omdat er altijd weer boten binnen kunnen lopen en niet iedereen kan goed met zijn of haar boot omgaan bij zulke harde wind. We kregen inderdaad nieuwe buren maar die hadden de boot goed onder controle. Later kwamen er weer andere buren bij die de boot minder onder controle hadden en met hun pikhaak tegen onze scepters prikten om hun boot af te houden. Dus goed dat we aan boord waren. Deze onervaren bemanning kom je vaak tegen op charterboten en daarvan varen er inmiddels heel wat rond op de Balearen.

De noordkust van Mallorca

We waren eigenlijk al onderweg naar Porto Petri als bestemming, maar Hanjo merkte dat de wind niet uit de goede hoek waaide. En we hadden nog niets van de noordkust van Mallorca gezien, dus besloten we in die richting te varen. We konden ankeren in de beschutte Alcudia baai, dus wij op weg daarheen. Het ging wel redelijk er stond best een stevige wind, maar deze zou later afnemen. De golven waren hobbelig en we waren blij dat we ruim 6 uur later in de baai konden ankeren. Er bleek in deze baai veel Posidonia te liggen. En het water was niet al te helder zodat het lastig was om te ankeren. Na 3 keer lukte het om in het zand te ankeren. Andere Nederlanders met een leuke zwarte hond kwamen op weg om de hond uit te laten nog even bij ons langs om de krant van zaterdag en van maandag te brengen. Heel aardig! Aan boord lekker Indonesisch eten gegeten en toen slapen. Midden in de nacht rond 04:00 werden we wakker het bleek dat de wind was gedraaid en het anker daardoor niet goed hield. Wat vervelend om met harde wind in de donkere nacht weer opnieuw te ankeren. Je kunt niet kijken of er zand op de bodem ligt of Posidonia, dus we hebben het drie keer moeten proberen voordat we weer “vast” voor anker lagen. Hanjo ging nog even naar bed en ik bleef in de kuip omdat ik geen vertrouwen meer in ons anker had op dat moment. En ja hoor de boot ging weer van het anker af. Hanjo kwam naar buiten, het was toen 06:30 al bijna licht dus we zijn vertrokken naar onze volgende bestemming Sóller.

Sóller het “middelpunt” van de noordkust

Gelukkig stond de route al gepland in de plotter dus over de navigatie geen zorgen. We merkten dat het qua deining en wind geen pretje zou worden. De wind was hard en de deining hoog. Zo hebben we 6 uur lang op zee doorgebracht. Ik kan niet zeggen dat we een heerlijk zeiltochtje hadden. Het lijkt wel of je in een hele grote wasmachine aan het varen bent, de ene keer gaat het “wasprogramma” aan de gang en dan volgt de “centrifuge” en zo wisselt dat elkaar af. We hadden alleen de fok staan voor de stabiliteit, want de windkracht varieerde van 20 tot 32 knopen. Gelukkig liepen we rond lunchtijd Sóller binnen en dat is een heel gezellig plaatsje zo te zien. Tijd om even lekker te “brunchen” want onderweg hadden we niet echt zin om iets anders dan pindarepen en gezonde koeken te eten. We gaan het straks ontdekken, maar eerst moest er nog een reparatie aan het toilet gedaan worden. Dat heb je met een boot die 13 jaar oud is dan moeten er zo nu en dan slangen vervangen worden. Een vieze klus maar gelukkig weer geklaard. Douchen en op stap om de leuke plekken van Sóller te ontdekken.

Puerto de Sóller en Sóller stad

We waren eigenlijk doodmoe van de reis en alle reparatie en schoonmaak klussen daarna, dat we na het eten nog even in de kuip hebben gezeten en al snel zijn gaan slapen. Vanmorgen zijn we het plaatsje Puerto de Sóller in gelopen en dit blijkt vrij klein te zijn. We zagen wel een tram met houten wagons die ons in 20 minuten naar de stad Sóller kon vervoeren. Na een leuke rit door het binnenland van deze omgeving met veel met bomen begroeide bergen, wat boerderijen, paardenstallen en een rivier kwamen we aan in de stad. De stad is heel authentiek met statige gebouwen die uitstekend onderhouden zijn. Daarnaast zijn er leuke winkelstraatjes en pleinen waar het goed toeven is. Grappig was dat ze hier bijna geen etalages hebben bij de winkels. Primair zijn het gewoon oude huizen waar je binnen loopt en dan de collecties van schoenen en kleding en andere accessoires kunt bekijken, passen en kopen. Het was druk in de stad er waren aardig wat toeristen op de pleinen en in de winkels. Telkens als er weer trams aankomen dan komen de passagiers de stad verkennen. Terwijl er ook vrijwel gelijktijdig weer een tram terug gaat naar de haven. Prima geregeld dus! Toen we terugkwamen in de haven was de passanten steiger zo bijna leeg. Het weer is inmiddels weer goed, de wind een heel stuk minder dus vanmiddag ligt de steiger waarschijnlijk wel weer vol. Morgen gaan we naar Puerto de Andraitx in het Noordwesten van Mallorca. Daar zullen we twee dagen blijven liggen in verband met opnieuw een stevige windverwachting. Daarna is het plan om verder te varen naar Ibiza.