Andraitx op het land en aan zee

Na wat inkopen vertrokken we om 09:30 uur vanuit Sóller. Er stond niet veel wind dus we hadden ervoor gekozen om de 20 mijl naar Puerto de Andraitx te gaan motoren. Na een half uurtje varen begon het lekker te waaien en hebben we in ieder geval de fok uitgerold, want we zagen in de verte veel rimpeling in het water en dat betekent dat er van de hoge steile rotsen een flinke wind komt. Onze keuze was goed en we genoten van de prachtige hoge kustlijn met hier en daar wat huizen of dorpen. Na het ronden van de kaap en het passeren van een eiland liepen we binnen in de haven van Andraitx.  Het plaatsje Puerto de Andraitx zag er gezellig uit met terrassen aan de kade en de jachthaven van Ports IB ligt aan de kant van het stadje dat is voor ons heel handig. Je bent zo in het centrum en hoeft niet lang te sjouwen met de boodschappen. We lagen naast een stel Fransen en later kwam een boot met een Italiaan binnen. Hij meerde af aan de andere kant van ons en daarna kwamen nog een aantal gehuurde boten binnen. Omdat er harde wind was voorspeld besteedde de meeste mensen veel aandacht aan het afmeren, alleen de bemanning van de gehuurde boten wist gewoon niet wat ze moesten doen. Het gevolg was dat ze de boot uiteindelijk drie keer hebben aangelegd voordat de boot “goed” lag.

De Italiaan kreeg op zijn boot een koppel van 6 Amerikanen. Dus hij ging de boot opruimen voordat zijn nieuwe gasten kwamen. Daarbij zette hij keihard een aantal nummers van Andrea Bocelli en enkele andere overjarige Italiaanse grootheden aan en zong met grote uithalen mee. Ondertussen werd de boot snel schoon en opgeruimd dus het had wel een positieve impact. Wij hebben ons vermaakt door naar hem te luisteren. Die avond begon het rond een uur of 9 te waaien en het was een stevige wind. Wij hadden geen probleem maar een van de gehuurde boten was van zijn anker afgegaan en ging weg en probeerde daarna weer opnieuw binnen te lopen. Dat lukte niet hij knalde meerdere keren tegen zijn buurman aan en heeft uiteindelijk drie keer een poging gedaan om de boot weer vast te leggen. Gelukkig viel de schade bij de andere boot mee. Op ons advies hebben ze nog een spring van de voorkant naar achteren als extra borg geplaatst.

Het stadje Andraitx

Na alle wind was het de volgende ochtend voor ons nog geen goede optie om de overtocht naar Ibiza te maken. Er werden buien verwacht en op zee was veel deining. We hoorden van de havenmeester dat er ook een stadje Andraitx was waar we gemakkelijk met de bus naar toe konden gaan. Ook nog even langs het Tourist Information Point om te vragen wat we daar konden zien en beleven. Een hele enthousiaste dame, die met hart en ziel haar werk deed, informeerde ons ook meteen over de andere eilanden. Dus wij op weg naar het plaatsje Andraitx. Uiteindelijk kwamen de bezienswaardigheden neer op de Kathedraal, het Kasteel dat als nu gemeentehuis wordt gebruikt en een café naast de Kathedraal in de stad.

We hebben nog een aantal straten doorgelopen, maar daar waren alleen bedrijven gevestigd dus hebben we weer de bus teruggenomen. De mevrouw van het informatie punt had haar best gedaan, maar kon er ook niet meer van maken. Geen probleem, ’s Avonds hebben we Japans gegeten bij een restaurant aan de kade. Daarna kwamen we nog in een optreden van een plaatselijke band terecht, waar we samen met de Spanjaarden een klein feestje van maakten.