Terug naar Ibiza

Na een uitgebreide studie over de komende weersystemen had Hanjo aangegeven dat we de volgende ochtend terug konden naar Ibiza. Er zouden alleen wat regenbuien over komen, maar daar hebben we ook zeilpakken voor, dus inclusief reddingvesten waren wij op alles voorbereid. De zee was nog een beetje hobbelig en de buien kwamen zeker, maar in de middag werd het zicht weer beter en waren we uiteindelijk 50 mijl verder. We gingen ankeren in een hele mooie beschutte baai waar wel wat deining stond. Er was een prachtig strandje bij de baai en echt leuke authentieke Ibiza huizen boven op de rotsen gebouwd waardoor er een heel speciaal Ibiza sfeertje daar was gecreëerd.

De deining werd eigenlijk steeds lastiger. Maar ja, inmiddels was het al bijna donker en we konden ook eigenlijk niet meer ergens anders terecht. Helaas waren wij genoodzaakt om onze nacht door te brengen op de deinende golven in de baai, met grote rollers waardoor je bijna je bed uitrolde. Dat dit een vrij slapeloze nacht is geweest kan iedereen begrijpen, dus de volgende ochtend bij de eerste zonnestralen stonden we te douchen en zijn we na het ontbijt vertrokken op weg naar een baai aan de andere kant van Ibiza. Bij de passage van Ibiza stad besloten we te kijken of daar misschien nog goede ankerplekken waren maar dit bleek ook een baai vol deining te zijn.

Schuin tegenover ligt het eiland Formentera met eveneens een prachtige ankerbaai waar al wat boten lagen. Dus wij weer op inspectie in de baai. Deze baai bleek weinig deining te hebben en hier hebben we ons anker laten vallen met de hoop dat we de juiste keuze hebben gemaakt. We weten het morgen.

Baai van Formentera

En inderdaad na een nacht op een flinke deining in de baai te hebben doorgebracht hebben we ook nu meer dan de helft van de nacht niet geslapen. Het was dus geen beste keuze die we hadden gemaakt, maar er was ook geen alternatief. De havens zijn op Formentera en bij Ibiza stad heel erg duur. En nog steeds overvol. Wij lagen in de baai met een mega zeiljacht, dat bleek het grootste zeiljacht ter wereld te zijn. De eigenaar heeft het jacht voor meer dan 400 miljoen laten bouwen.

Er waren meer dan 50 mensen personeel en uiteraard gasten aan boord. Deze mensen hebben waarschijnlijk weinig van alle deining en windschifting midden in de nacht gemerkt. Naast ons in de baai lag nog een 60 foot Nederlandse Contest, een Frans motorjacht en 3 Engelse zeilschepen waarvan de mensen ook ’s nachts wakker waren en net als wij heel vroeg uit de baai vertrokken. Om halfacht waren we aan het douchen en even na 8:00 gingen we anker op en gezien de instabiele weerverwachting besloten wij om de Balearen te verlaten en naar het vaste land terug te varen. Het eerste stuk hadden wij een aan de windse koers en 20-24 knopen wind. Midden op de dag draaide de wind en werd de zee hobbelig omdat de golven nu weer van een andere kant kwamen.  En ja hoor om 17:30 waren we bij de pieren van Denia aangekomen en hebben we lekker iets makkelijks gegeten om daarna te gaan slapen want we hebben wel wat nachtrust in te halen.

Denia en Gandia als “rustpunt”

Wat een heerlijke ervaring zo’n nacht even 11 uur bijslapen in de haven van Denia zonder deining en wind. We gaan vandaag naar Gandia 15 mijl varen er was geen wind dus gingen we op de motor en waren we in 2 uur bij onze bestemming aangekomen. De haven is heerlijk beschut en het plaatsje is erg gezellig dus we hebben ons wel vermaakt hier en ondertussen nog wat onderhoud gepleegd aan de boot zodat alles weer werkt zoals het hoort. Daarna lekker een duik genomen in het zwembad waar maar liefst zes andere gasten waren. Deze haven is een Club Nautico haven en het merendeel van deze havens hebben een zwembad. De vorige keer, 1 maand geleden, dat we hier waren was het wel een stuk drukker bij het zwembad en toen was de poolbar ook open. In het laagseizoen zijn er te weinig gasten om deze faciliteiten te kunnen bieden. Het zwembad was heerlijk en we hebben er een paar uur doorgebracht met zwemmen en van het zonnetje genieten. In de namiddag zijn we nog even de pier opgelopen, dat doen heel veel bewoners van Gandia. Het was er dus weer gezellig druk en we zagen ook de veerboot onder begeleiding van de pilots binnenkomen. Met een windkracht 4-5 werd de grote boot achteruit  aan de pier afgemeerd. Een mooi staaltje stuurmanskunst. Morgen gaan we door naar Valencia.