Toeval bestaat niet! Dat hebben we onlangs weer ervaren omdat zowel Hanjo als ik, voor dezelfde periode, door onze vrienden zijn verrast met de uitnodiging om mee te doen aan speciale activiteiten ter gelegenheid van mooie mijlpalen in hun leven. Aangezien de aanleiding voor deze uitnodigingen zo bijzonder waren hebben wij gekozen om onze reis hiervoor te onderbreken. Hanjo kreeg het aanbod om een prachtige reis naar Zuid-Afrika te maken en ik werd uitgenodigd voor een ‘Lady’s day’ ter gelegenheid van de Bianca’s  verjaardag. Een dag die ik nooit meer zal vergeten en waarvoor ik mijn reis graag heb onderbroken. In die periode ben ik ook nog met de kinderen naar “Was getekend Annie M.G. Schmidt” geweest, een verrassende musical met een ontroerend verhaal. En was ik in de gelegenheid om toch de verjaardag van Ellen en Diana nog een beetje mee te vieren. Nader kennis te maken met de viervoetige huisgenootjes van Thierry, thuis te logeren bij Leo en Elsa en de rest mijn verblijf in Nederland ben ik gezellig bij Denise, Jim en hun katjes geweest. Hanjo heeft ook enorm genoten van zijn onvergetelijke reis naar Zuid Afrika.

Vervolg van onze reis deze zomer

Gisteren zijn we weer aangekomen op Sardinië. We zijn geland op de luchthaven van Olbia, dat op grote afstand van Stintino ligt. Met de bus zijn we naar Alghero Airport gereden, een uitstekende verbinding. Daar hebben we de laatste bus naar Stintino genomen en we waren de enige passagiers. Voor de chauffeur was het zijn laatste rit van de dag en hij hield er goed de vaart in. Toen we in het stadje waren uitgestapt probeerden we een aantal keren de havenmeester te bellen. Bij ons vertrek naar NL werden we keurig met de rib van de havenmeester naar de bushalte gebracht. Hij had aangegeven dat we bij onze terugkomst het havenkantoor konden bellen voor een lift per boot naar de haven. Maar helaas om 22:00 uur zijn de havenmeesters niet meer bereikbaar en zijn wij met onze bagage om de havens gelopen. Dat was door het gewicht van spullen voor de boot en de slechte bestrating of zandgrond nogal een uitdaging. Uiteindelijk waren we weer op het haventerrein en zagen wij de drie havenmeesters gezellig buiten zitten. Ze hadden de telefoons binnen liggen en hebben ons niet gehoord. Gelukkig hebben ze ons het laatste stukje naar de ligplaats wel met de rib gebracht. Onze boot lag namelijk een stuk van de kant, dat doen we altijd als we de boot ergens voor langere tijd laten liggen. Zoiets zou in Nederland zeker niet gebeurd zijn, maar ja we zijn in Zuid-Europa waar het allemaal niet zo strikt genomen wordt met afspraken.

Opnieuw  naar Castelsardo

De volgende dag zijn we om 10:00 uur vertrokken naar Castelsardo. Daar zijn we al vaker geweest en het is een mooie tocht om vanuit Stintino door de baai naar dit historische, ommuurde en kleurrijke stadje te varen. Het was stil op het water alleen een visser en een vrachtboot kwamen we onderweg tegen. Jammer genoeg nam de wind af en hebben we het laatste stuk op de motor afgelegd. In de haven is een uitstekende wasserette en supermarkt waar wij onze was en boodschappen hebben gedaan. Alles is weer schoon en we hebben genoeg aan boord om bij de Maddalena eilanden voor anker te kunnen gaan. Om bij deze eilanden te mogen ankeren heb je een permit nodig en dat heeft Hanjo inmiddels geregeld. Dus we zijn er klaar voor om dit schitterende gebied te verkennen.

Vanuit Palau naar de Maddalena archipel

Inmiddels hebben we Castelsardo achter ons gelaten op weg naar een mooie baai in de buurt van Palau. Vlak voor ons vertrek uit Nederland sprak ik Marco en we ontdekten dat we in dezelfde periode op Sardinië zouden zijn. We spraken af dat zij in deze periode met hun vrienden een dagje mee konden varen. Dus toen wij na deze heerlijke zeiltocht in de Cala Liscia voor anker lagen, hebben we laten weten dat ze de volgende dag welkom waren bij ons aan boord. Cala Liscia was lekker ruim en de ankergrond was uitstekend dus de volgende ochtend gingen we uitgeslapen naar Palau waar we Marco, Petra, Harry en José bij de haven hebben opgepikt voor een rondje Maddalena’s

Passion spreuk:

“Niets is tijdsverlies als je van de dag geniet.”