Estepona

Bij het verlaten van La Linea nemen we nog wat foto’s van de intrigerende rots van Gibraltar. Uiteraard gaan we nog even voordelig tanken in Gibraltar en varen we de haven uit. Ik maak de laatste foto van de rots met een mistwolk en ineens varen we in hele dichte mist. Dat is niet fijn met zoveel scheepvaart en pleziervaart in de buurt.

We hebben uiteraard zelf de AIS aan zodat we zichtbaar zijn voor andere boten. En gelukkig hebben steeds meer boten ook hun AIS aan zodat we niet verrast worden door vrijwel onzichtbare tegenliggers. Uitzondering was een visser in de buurt van onze bestemming. Hij zat in een kano en was op het laatst pas zichtbaar. Heel gevaarlijk uiteraard maar dat soort vaartuigen hebben geen instrumenten als AIS en de bemanning heeft daar zelf geen erg in. Gelukkig werd het toen om ons heen steeds minder mistig maar dat heeft zeker driekwart van de tocht naar Estepona geduurd.

In de gezellige haven van Estepona zijn we afgemeerd en hebben al even een kijkje genomen in het oude centrum. De straatjes zijn vanuit de gemeente gedecoreerd met prachtige kleurrijke plantenbakken. Van onze buurman, die hier al vijf jaar verblijft, hoorden we dat de nieuwe burgemeester het heel belangrijk vindt dat zijn stad er verzorgd uitziet. En daarin is hij wat ons betreft zeker geslaagd.

Het strand is naast de haven dus de volgende dag zijn we lekker gaan zwemmen. Er is ook een mooie boulevard en als je deze volgt kom je in de oude stad. Naast het vissers deel van de haven is een uitstekend visrestaurant waar veel locals komen eten. Een echte aanrader verser kan bijna niet en ze hebben daar ook heerlijke salades. We hebben gefietst in Estepona om te kijken of we het voormalig huis van mijn vader nog terug konden vinden. Hij heeft 25 jaar op verschillende plekken aan de Costa del Sol gewoond, maar er is zoveel nieuw gebouwd en oude huisjes gesloopt dat we het helaas niet meer hebben terug gevonden. Er zal wel een project op die plek gebouwd zijn.

Omdat we al twee dagen het eerste deel van de dag omgeven waren door dichte mist besloten we nog te blijven liggen in Estepona. Uiteindelijk zijn we de derde dag weer gaan varen. Onze buren van de Hedda 3 gingen richting Benalmadena en wij naar Marbella. De laatste avond hebben we gezellig met elkaar gegeten op een terrasje bij de jachthavenhaven van Estepona. Wij krijgen opstappers. Eerst Diana, Leo en Ellen Fleur, daarna Monique en Huub én Denise en Jim en willen daarom rustig aan de kust verder bezoeken. Zodat we elkaar kunnen treffen rondom Benalmádena en Malaga.

Marbella

Het zicht was vanmorgen redelijk dus wij vertrokken richting Marbella. De kustlijn tussen Estepona en Marbella is nog niet zo volgepropt qua bebouwing. Wij besloten in de voormalige vissershaven van Marbella te gaan liggen en waren de enige passanten deze dag. In de haven liggen veel motorbootjes en een aantal zeiljachten. Enkele motorboten waren gaan varen en kwamen later weer terug. Bij de zeiljachten was weinig leven in de brouwerij, hoewel later op de avond kwam er nog een zeilboot bij. Wij gingen lekker naar het strand aan het eind van de middag en hebben daar gezwommen. Opnieuw zaten we tussen de locals op het strand, geen toerist te bekennen. In de vooravond zijn we naar de oude stad van Marbella gegaan. Prachtige authentieke straatjes en pleinen die goed onderhouden zijn. Achter de haven waren ook nog een aantal straatjes met originele vissershuisjes die nog steeds allemaal bewoond waren. Heerlijk genoten van een glaasje sangria op het terras en daarna weer naar de boot.

Fuengirola

Het blijft elke ochtend een beetje mistig, maar het zicht was goed dus vertrokken we op weg naar Fuengirola. Wij schrokken een beetje van de volgebouwde kustlijn vanaf Marbella tot Fuengirola. Ons plan was om naar de haven te varen, maar aangezien het strand waarop het krioelde van de toeristen zelfs tot in de haven was, besloten we te vertrekken. Verder in de baai zag ik een plek waar we mogelijk wel konden ankeren. We zijn ernaar toe gevaren en ja hoor een prima plek waar ook een strandje was met heel weinig bezoekers. Dus anker laten vallen en nu schrijf ik dit blog terwijl we heerlijk genieten van de zon en alles wat er om ons heen gebeurd. Het wateroppervlak in de hele baai wordt hier gereinigd door 2 bootjes, er komen visbootjes en kano’s langs varen en op het strandje liggen mensen te zonnen. Daarnaast luncht een hele familie aan een meegebrachte tafel onder een partytent met elkaar. Het ziet er gezellig uit!