Vanuit Spetses hadden we het plan om te ankeren in een mooie ruime baai. Dat werd de baai Dhokos aan de overkant van Spetses. Het was maar 9 mijl maar toch het zeil gezet en lekker relaxed naar de baai gevaren. Er lagen vijf boten in de baai en wij hebben het anker  laten vallen en zijn een aantal keren gaan zwemmen. Bij de baai was een strand en een klein kerkje.

’s Middags hoorden we wat geiten mekkeren en hun belletjes rinkelen. Ze kwamen naar beneden lopen de berg af en het werden er steeds meer, er waren twee herders bij en een hond die de kudde van ongeveer 150 geiten bij elkaar moesten houden. Dat is aardig gelukt maar na een tijdje zien we nog een stuk of 20 geiten bovenaan de berg staan die ook bij de kudde horen. De herder zag de groep ook en stuurde de hond erop af en zo was de kudde weer compleet. De geiten hebben bij het strand gegeten, daar stond een oude badkuip die als voederbak voor de hele kudde fungeerde. Daarna ging de ze allemaal naar de andere kant van de berg waar de boerderij van de herders staat. Deze familie woont al geruime tijd op het eiland en zorgt voor de geiten.

Er hingen al een tijdje een aantal onweerswolken in de lucht die steeds meer boven de baai uitbreidden. We hebben een weer app “onweeralarm”, waarop we de onweersbuien volgden en konden zien op welke afstand ze van ons verwijderd waren. Dat is heel handig want we hielden het goed in de gaten hoe snel de buien zich verplaatsten. Er waren al wat aardige windstoten en wij zagen op onze dieptemeter dat het onder de boot erg ondiep werd. Dus toch maar anker op en naar dieper water varen. Op het moment dat we in dieper water waren barstte het onweer los en zagen we naast ons in de berg een bliksem in slaan wat met een vuurbal werd vervolgd. We lieten opnieuw het anker vallen en eigenlijk was de onweersbui alweer uit de baai vertrokken. Het was heftig maar gelukkig van korte duur. In de loop van de middag en avond kwamen er steeds meer boten de baai in en werd het met rond de 25 boten toch aardig druk. De zonsondergang was er ook prachtig.

’s Nachts was het warm en gingen we even naar buiten om naar de sterren te kijken en we hoorden dat wij niet de enige waren die buiten waren. Ook in de nacht zijn de geiten nog steeds actief en hoor je aan hun gemekker en bellen waar ze ongeveer zitten. De hemel is vol sterren met een kleine maan.  Altijd prachtig om te zien welke sterrenbeelden we kunnen traceren. Maar om dat weer uitgebreid te kunnen doen was de sterrenapp weer onze vraagbaak. Uiteraard hebben we de grote beer, de kleine beer en de Melkweg gezien en in de rest van de sterren gaan we ons weer verdiepen.

Passion spreuk:

“Leeftijd is niet belangrijk, maar wat je met die jaren hebt gedaan wel.”