Wij vonden het tijd voor een mooie baai om voor anker te gaan en wisten dat er bij Vathy op Meganisi een paar prachtige baaien waren om te ankeren en lekker te kunnen zwemmen. Er was gelukkig nog plaats voor ons en wij waren voor anker gegaan met twee lijnen naar de kant. Gelukkig waren er veel olijfbomen rondom de baai dus konden we de lijnen goed vastmaken. Omdat we al een paar keer hadden meegemaakt dat het vastmaken aan rotsblokken geen succes was knopen we liever onze lijnen aan een forse boom.

Sinds half augustus zien we steeds vaker een bruine kwal in de baaien waar we liggen. Ik vind ze op een broodje hamburger lijken, maar ze worden spiegeleikwal of wortelkwal genoemd en blijven meestal in open water net onder het wateroppervlak. Ze kunnen tot 35 cm in doorsnee worden en zijn minder afhankelijk van de stroming omdat ze zelf in staat zijn de richting in het water te bepalen. De kwal heeft acht armen waaraan honderden tentakels hangen, die aan het uiteinde vaak blauw zijn. Ze zijn giftig maar het gif is niet gevaarlijk voor mensen en voeden zich met algen en plankton. We kwamen de kwallen ook tegen in deze baai en zijn keurig om hen heen gezwommen.

De volgende morgen zagen we in de baai een heel klein vissersbootje liggen waarin een oude baas aan het vissen was. Hij verplaatste het bootje zo nu en dan met een peddel om op een ander plekje verder te kunnen vissen. Zo ging hij een beetje de baai rond. Het bootje had zijn beste tijd gehad maar had een bijzondere uitstraling. In combinatie met de visser was het een mooi plaatje. Plotseling kwam er ineens geluid van een motor uit het bootje en verdween de visser weer naar een andere baai om verder te kunnen vissen. Wat waren we verrast dat er toch een motor in deze antieke boot zat, dat hadden we niet verwacht.

Later die ochtend kwam er een visser langs varen die ons makrelen wilde verkopen. We waren toch al van plan om die avond te barbecueën, dus besloten we dat het vis op de barbecue werd in plaats van vlees. Verser kon het niet en die avond hebben we heerlijk gesmuld van de vangst van de tweede visser.