Kade van Mytikas

Na ons bezoek aan Kalamos gingen we nog even langs bij het vissersplaatsje Mytikas waar op het strand nu ook een strandtent is gekomen. Gezellig met leuke zitjes door de eigenaren ontworpen en gebouwd van pallets. En voorzien van parasolletjes gemaakt van een tak en wat palmbladen. Het ijs is daar ook prima dus zeker een aanwinst voor bestemming. Omdat we ook graag willen werken aan onze conditie is deze plek ook heel handig om te lopen langs de oever van de grote baai waar je zeker zo’n 5,5 kilometer kunt hardlopen. Na het lopen namen we een duik in de baai en gebruik van de douches bij het strand om weer even af te koelen. Een goed begin van de dag!

Kade van Preveza

Onze vrienden gingen terug naar Nederland en wij zijn met hen mee gevaren naar Preveza om te helpen met de klussen die je moet doen voordat de boot weer de kant op gaat. Aangezien de werf waar we onze boten stallen aan de overkant was, wisten we dat de kade van Preveza een goede plek is om dit te doen. De werf is ongeveer 15 minuten varen vanaf de kade dus heel dichtbij.

Voor onze boot stond een heel klein formaat vissersbootje op de kant, in de namiddag kwam daar elke dag een heel oud vrouwtje die een barbecue in het bootje aan maakte en daarop maïskolven grilde. Zij deed het met plezier en ze zong Griekse liedjes terwijl ze de kolven aan het voorbereiden was. Gedurende de avond werd ze geholpen door haar zoon.  Hij wist de passanten op de kade deze Griekse lekkernij aan te bieden en daarmee toch een aardig bedrag binnen te halen voor zijn moeder. Als je dan bedenkt dat ze €1,50 per stuk kostten, dan moesten ze aardig wat verkopen om eraan te verdienen.

Vónitsa op het vaste land

Tegenover Preveza ligt een binnenmeer dat ook wel de golf van Amvrakikos wordt genoemd. Aan de zuidelijke kust van het meer ligt het stadje Vónitsa. Het was er gezellig met leuke tavernes en terrassen echt een gezellig Grieks stadje ver weg van het toerisme en heel relaxed om mee te maken. Wanneer je het stadje in liep waren ook winkelstraatjes en supermarkten te vinden en op maandag de grote weekmarkt. In de haven zijn ligplaatsen langs de kade voor passanten en binnen in de kom liggen de vaste ligplaats houders en een aantal vissers.

Naast de haven was een kasteel bovenop de ruïnes van een kasteel uit de Byzantijnse tijd gebouwd. Vanuit de haven konden we naar boven lopen om het kasteel en de bijgebouwen te bezichtigen. De omgeving is prachtig groen met vergezichten op het meer en de plaatsen aan de overkant dus een bezoek aan dit kasteel was beslist de moeite waard.

Aan de oostoever van het meer was een kiezelstrand met parasols en douches dus van alle faciliteiten voorzien. Het einde van de boulevard liep over in een park en een mooie stenen brug waarop je naar het eilandje Koukouvista kunt lopen. Het eiland was prachtig begroeid met bomen en bloeiende struiken. Aan de waterkant was een kleine kapel die ’s avonds mooi belicht werd. De brug werd met groen licht geaccentueerd en dat maakte de mooie sfeer in de baai compleet.

De volgende ochtend waren we gaan lopen langs de boulevard en hebben het rondje over het eilandje gedaan. Een leuk parcours mede doordat de brug ook naar beneden en naar boven loopt.

In de loop van de middag werd het steeds duidelijker dat er een groot onweersfront richting Vónitsa in ontwikkeling was. Rond half negen barstte het onweer en de regen los en zagen we windvlagen van 40 knopen op onze windmeter verschijnen. Gelukkig lag het anker goed en voor alle zekerheid hadden we nog een spring met veer aan de hoge kant van de wind geplaatst. Na een uur was de wind uitgeraasd en de regen stopte een half uur daarna ook weer.

Toen we buiten kwamen bleek dat onze Duitse buren links van ons een probleem hadden met de spiegel van de boot. Het zwemtrapje was door de achterkant van de boot gedrukt omdat de daar gebruikte fenders achteraf te klein bleken te zijn.  waren de gaten boven de waterspiegel ontstaan. Hanjo had daar een noodreparatie gemaakt zodat de gaten waren afgedekt. De volgende ochtend bleek dat het toch niet goed was uitgehard, dus nog een nieuwe poging voor reparatie en deze bleek succesvol te zijn. Fijn dat het probleem was opgelost.

Passion spreuk:

“Problemen ontdekken is even belangrijk als problemen oplossen.”