Nikiana

Het was weer tijd om verder te gaan en we besloten het binnenmeer te verlaten om naar Nikiana te gaan. Een gezellige kleine haven waar ook een klein strandje was waar je heerlijk kunt zwemmen. De temperatuur was nog steeds tussen de 35 en 40 graden dus meerdere keren per dag namen we een duik in de zee om even af te koelen. Nou ja af te koelen in een zee die ook heel warm is viel niet mee. Toch was het ons steeds gelukt om weer koelere plekjes her en der in het water te vinden.

’s Avonds hebben we gegeten bij ons favoriete restaurant “Porto Nikiana” en weer heerlijk genoten van hun uitstekende keuken. We besloten nog een dag te blijven in deze relaxte haven en konden het niet laten om weer bij hen te gaan eten. Ook deze keer waren het weer hele smaakvolle en prima gerechten die wij met plezier hebben genuttigd. De volgende dag was het tijd om weer naar een nieuwe bestemming te  varen. Wij wilden naar het plaatsje Palairos of Paleros in de volgende baai. Wij waren daar in de tijd dat we in Griekenland varen nog niet geweest dus gingen we op zeil richting onze bestemming. Ineens viel de wind weer weg dus het zeil weer opgeborgen en op de motor verder.

Paleros

Bij aankomst waren we verrast door de mooie pasteltinten van de huizen die rond de havenkom staan. Gebouwd tegen een bergrug waarvan Sereka met 1171 meter de hoogste berg is. Paleros is al op het eerste gezicht een leuk stadje om te zien. We werden welkom geheten door Nederlanders die onze lijnen aanpakten en zagen dat er naast deze havenkom ook een heerlijk strandje aanwezig was. Eerst even de boot goed vastgelegd en daarna was het tijd voor een verkoelende duik in de zee. Ook hier is het fijn om te zwemmen met een strandje zo dichtbij.

Naast de haven was het gezellige centrale plein waar een aantal restaurants, tavernes en koffiebars zijn. Voor veel mensen in Paleros was dit van de vroege ochtend tot de late avond het ontmoetingspunt. Ook de kade waaraan wij lagen was het ontmoetingspunt voor de jongeren en de inwoners waarvan er ook gezinnen waren die ’s avonds kwamen vissen “the place to be”.

De omgeving van Paleros was afwisselend. Er zijn bergen, vlaktes, meren en bossen. De hoogste berg hier is Sereka met een hoogte van 1171 meter. Het stadje ligt op het vaste land. Er wordt hier veel aan groenteteelt gedaan en er zijn boerderijen met geiten, schapen en koeien. De ligging aan een grote baai met verderop een aantal hotels en campings en een verhuurbedrijf van boten variërend van optimist en laser tot snelle catamarans en dan de haven waar wij liggen maakt het nog altijd tot een leuk en watersportgebied.

Op een avond zaten wij te eten bij een taverne waar Hanjo zag dat er wat oude foto’s hingen van de haventjes waar destijds de meeste flottieljes naar toe gingen. Er ging een belletje bij ons rinkelen want wij waren in 1982 voor onze eerste zeilvakantie ook een keer in het Lefkas gebied geweest. En de afbeeldingen van de bestemmingen kwamen ons ook wel bekend voor. Wij vroegen de baas van het restaurant of er destijds ook bemanning van boten van OCC, een van de eerste flottielje bedrijven in dit gebied, bij hem kwamen. Inderdaad bleek het toen de thuisbasis van hen te zijn. Wij kwamen er die avond achter dat we er in die tijd ook al geweest waren. Hoe leuk is dat!

Passion spreuk:

“Je kunt het beste zeilen op de wind van vandaag.”