Soms kom je op plekken die nog bij niet zo heel veel mensen bekend zijn en dat geldt wat ons betreft ook voor het eiland Trizonia in de golf van Korinthe. Voor ons was het de eerste keer dat we een bezoek aan het eiland brachten. We wisten dat er een jachthaven was met een aantal “zeilersverdriet” boten en dat de haven vrij leeg zou zijn. Wij besloten om te ankeren en met de landvasten aan de steiger af te meren. Er zijn ook boten die langszij de kade liggen. Van een van de mensen die daar aan boord verbleven hoorden we dat afgelopen winter een aantal boten die nooit meer werden gebruikt waren weg gehaald en het terrein rond de haven was opgeruimd. Naast de ingang van de haven is ook een baai waar uitstekend geankerd kan worden.

Onze boot lag aan de middelste steiger en rond de kade staan een aantal huizen en kleine hotels. Vanaf onze steiger liepen we in de richting van een barretje met een terras dat er heel gezellig uit zag. We liepen erlangs en ineens stonden we midden tussen de tavernes met allemaal terrassen die vlakbij het strand lagen. Het was volop weekend en vakantie tijd dus de stoelen en bedjes werden volop gebruikt door de badgasten die zich daar uitstekend vermaakten. Wat een verrassing want vanaf de haven zijn dit strand en de terrassen niet te zien. We liepen snel weer terug naar de boot  om onze badkleding aan te trekken en hebben daarna heerlijk een verkoelende duik in het water genomen. Later zagen we dat aan de andere kant van de haven ook een aantal kleine strandjes zijn waar je kunt zwemmen.

Er hing hier een gezellige relaxte sfeer, er waren volop leuke plekken om te zitten, te liggen en te luieren. Deze foto heb ik de volgende ochtend gemaakt toen er nog geen gasten aanwezig waren.

We moesten eigenlijk de was doen en aangezien er geen wasserette op het eiland is zijn wij gaan vragen bij Hotel Drymna naast de haven of het mogelijk om was om dit voor ons te doen. Dat vonden ze prima en we hebben onze was gebracht en konden het de volgende middag ophalen. De eigenaar vroeg of we die avond vis wilden eten en liet ons een mooie verse vis zien die hij net van de visser had gekocht. Wij vonden dat een goed plan en spraken af om die avond te komen eten. Inmiddels was een van de dochters van de hoteleigenaar met haar fiets de haven op gereden om de andere vissen aan verschillende passanten van de haven te verkopen. Ze deed dit met zo veel overgave dat de bemanning van drie boten die avond op het terras van het hotel met uitzicht op de haven heerlijk vis zaten te eten.

De volgende ochtend waren we al vroeg op om een wandeling over het eiland te maken.  Het was heerlijk om te lopen tussen de prachtige olijfbomen en zeedennen met hier en daar een adembenemend uitzicht op het water rondom het eiland en de golf van Korinthe en Patras met daarover de mooie Rio-Antirrio brug, waarover later meer. Onze wandeling eindigde bij de kerk van het eiland bij het strand. Aan het strand zijn tavernes en er is een minimarket.

Aan de overkant van het eiland ligt het plaatsje Chania. Vanaf de kade bij het strand gaat in de zomer een taxiboot. Voor een euro ben je binnen 5 minuten op het vaste land en terug eveneens weer een euro. Er is aan de overkant in Chania een iets grotere supermarkt met wat meer keuze. De volgende dag stond er een mooi lopende wind en besloten we dit verrassende eiland te verlaten, we komen daar zeker weer terug.

Passion spreuk:

“Als je het geluk zijn gang laat gaan, hoef je er niet naar te zoeken.”