Nadat we weer van brandstof waren voorzien gingen we 40 mijl op weg naar een haven op Halkidiki een schiereiland met 3 landtongen in het noordoosten van het vaste land. Het wordt wel de onontdekte parel van Griekenland genoemd. Het leek ons een uitdaging om eens te ontdekken of het werkelijk zo is.

We zijn aangekomen in Nea Skioni, een vissershaven met daarnaast een prachtig zandstrand. Er zijn een aantal tavernes, hotels, vakantiehuizen en er hangt een hele ontspannen sfeer dus we hebben het naar onze zin hier in het vissersdorpje. Een echt Grieks Grieks dorpje. Wij waren de enige passant in deze vissershaven waar ook geen havenmeester is. We besloten nog een dag te blijven liggen om de was te doen en naar het strand te gaan. In de loop van de tweede dag waren er nog drie andere boten naast ons afgemeerd. Morgen varen we weer verder naar een prachtige baai op advies van een van onze buren.

Ondertussen varen langs het ene na het andere strandje, Halkidiki heeft de mooiste stranden van Griekenland.

Geen baai maar Neos Marmaras

De mooie baai bleek een eigenlijk een onbeschutte baai te zijn. We hebben geprobeerd te ankeren, maar we hadden daar slechte grond met zeegras dus zijn we toch verder gegaan naar Neos Marmaras. Het plaatsjehoort tot de populairste vakantiebestemmingen van Chalkidiki. Het ligt aan de westkust van het schiereiland Sithonia.  De combinatie blauwe zee met de achterliggende groene heuvels is werkelijk adembenemend mooi.

Het stadje dat ongeveer drieduizend inwoners telt, ligt tegen de hellingen van een lage heuvel. Het stadje heeft ook een haven waar toeristenbootjes, zeilboten en vissersboten aanmeren. De mooie stranden van Neos Marmaras liggen net buiten de stad. Wij zijn er na ons vertrek de volgende dag langs gevaren. Het zijn idyllische zandstranden met dennenbomen die tot aan de stranden reiken.

De meeste cafés en restaurants bevinden zich rondom de haven. We hebben hier uiteraard veel visrestaurants zien. Dat is logisch veel inwoners zijn vissers die dagelijks verse vis naar het stadje brengen. Ook wandelaars zullen het hier naar hun zin hebben omdat er veel wandelroutes zijn, zelfs tot aan de top van de berg Itanos die achter de stad ligt. In de haven hadden we een drijvende steiger die tijdens het aanmeren flink aan het bewegen was. Gelukkig konden we met de lijnen te verleggen uiteindelijk beter in de ligplaats liggen. Later die middag ging de wind gelukkig afnemen en ook daardoor was de steiger inmiddels redelijk bruikbaar. We hebben daar op een leuk terras heerlijk gegeten met uitzicht op de stad en de zee.