Fríkes op Ithaka

De meeste zeilers gaan naar stadjes als Vathi op Ithaka (ook wel groot Vathi) genoemd en Kioni staat op het programma van veel flottieljes. Maar het plaatsje Fríkes op 4,5 kilometer van Kioni was ook een heel leuk. Dat ontdekten wij toen we daar voor de eerste keer binnen kwamen varen. Een sfeervolle havenkom met een kleine pier en op een aantal plekken aan de kade mogen zeil- en motorboten afmeren. Aan de haven stonden in pasteltinten geschilderde huisjes, een supermarkt, wat kleine winkels, de tavernes en een ijssalon met heerlijk ijs. In de straatjes achter de haven waren nog wat winkels en de plaatselijke bakker met heerlijke baksels zowel zoet als hartig.

We hadden onze fietsen gereed gemaakt om de omgeving te verkennen en kwamen vanuit Frikes in Stavrós dat op een bergrug ligt en de hoofdplaats van het noorden van het eiland is. Van boven uit kan je bij het uitzichtpunt in Stavrós ook de beroemde Polisbaai waar Odysseus waarschijnlijk aan land is gekomen bewonderen. Er werd aangenomen dat dit ooit de haven van het klassieke Ithaka is geweest. In de buurt moet ook nog het oud heiligdom de Nimfengrot zijn. Wij hadden ooit gezocht naar deze grot, maar helaas niet gevonden. Toch zijn veel archeologen nog dagelijks bezig om de aan Odysseus gerelateerde voorwerpen en plaatsen te vinden. Het laatste plaatsje van onze fietstocht was Kioni eveneens een mooie bestemming waar veel meer toerisme is.

De westkust van Kefaloniá

Het leek ons leuk om te ontdekken welke plaatsen op dit eiland leuke bestemmingen kunnen zijn. Als eerste kozen we voor het plaatsje Assos. Assos ligt op een smalle landengte die al vanuit de verte vanaf de zee al te zien is. Aan beide kanten van de landengte liggen mooie baaien met grotten en diverse strandjes aan het turkoois gekleurde zeewater.  De Venetiaanse burcht of het kasteel van Assos werd gebouwd van 1574 tot 1576. Hiermee kon het eiland beter worden beschermd tegen de Turken. Er wordt al enkele jaren gerestaureerd aan de verschillende gebouwen.

De weg naar het kasteel is recentelijk opnieuw geplaveid en om 8 uur in de ochtend liepen we naar boven. Daar aangekomen hebben we de overblijfselen van de verschillende gebouwen bekeken en het werd ons duidelijk dat de vesting vanwege de steile kliffen en de bergen er omheen een onneembare burcht moet zijn geweest. Voor de terugweg kozen we voor de alternatieve bergpaden die deels waren voorzien van een muurtje, maar toch wel een uitdaging om te doen. Onderweg werden we ook nog verrast door een grote kudde geiten die op bijna alle bergen in Griekenland “wonen” en die wij meerdere keren tegenkwamen.

Baai Atheras

Op onze “ontdekkingsreis” in het noord-westen van Kefalonia kwamen we terecht in deze mooie komvormige baai met dit leuke idyllische strandje. De boten die daar gaan ankeren moeten opletten dat hun anker niet in het zeegras (posidonia) terecht komt dan houdt het anker slecht. Er zijn voldoende lichte plekken met een zandbodem waar het anker uitstekend in houdt.

Er lagen een tiental boten in de baai en het strandje was ook druk bezocht door gasten die een dag hier wilden genieten van de bijzondere omgeving en het kristalheldere water. ’s Nachts kregen we last van deining en de boten lagen flink te rollen. Waarschijnlijk kwam het van een windveld verderop de zee. Het anker had het prima gehouden en we besloten de volgende ochtend vroeg te vertrekken.

Argostóli

Bij het uitvaren van de baai met als bestemming Argostóli merkten we dat er 3 meter hoge deining op de zee stond. We hadden deze golven de hele kust lang meegemaakt, maar gelukkig werd het minder toen we in de buurt van Argostóli kwamen. Daar werden we in de haven verwelkomd door een mooie grote schildpad naast de boot. Dan ben je al snel de hoge golven weer vergeten. In de baai van de haven zwommen veel schildpadden. Ze waren duidelijk aan de mensen gewend en kwamen regelmatig even met hun kopjes boven water, heel grappig! We lagen daar gezellig aan de kade en zijn er twee dagen gebleven.

Passion spreuk:

“Wat het hart vandaag weet, zal het hoofd morgen begrijpen.”