De volgende dag kwamen Aat en Annelore aan op Preveza, de luchthaven van Lefkas, zij hadden een appartement in Nikiana geboekt en zijn daar eerst een paar dagen gaan genieten van hun leuke appartement met geweldig uitzicht over de baai. Vlakbij het appartement was een klein haventje waar wij ze hebben opgepikt om met hun een rondje langs leuke plekjes in de buurt te varen.

We zijn naar Kioni  een klein havendorpje in het Noordoosten van Ithaka gevaren. Daar lagen we eerst voor anker maar toen kwam er aan de kade een plaats vrij. We besloten om de boot daar af te meren. We hadden nu een plek tegenover het terras van een taverna waar we ’s avonds lekker hebben gegeten.

Daarna zeilend naar Vathi gevaren. Dit is de hoofdstad van Ithaka waar de haven met daarin het eiland Lazaretto in de grote baai bij het invaren al opvalt. Vroeger was het een quarantaineplaats, daarna gevangenis die door een grote aardbeving was ingestort. Nu stond er een mooi kerkje. In deze stad hing een goede sfeer, echt Grieks en lekker ontspannend. Rondom de baai zijn veel tavernes met gezellige terrassen en kleine winkeltjes.

Vervolgens gingen we op weg naar de noordelijke baai op Meganisi. Daar was heerlijk om te zwemmen in het azuurblauwe water. Aansluitend werd de barbecue aangemaakt en hebben we lekker gegeten. Na een nacht voor anker te hebben gelegen was het tijd om de volgende dag weer richting Nikiana te varen waar wij een plekje in de haven konden vinden.

De volgende dag hadden we afgesproken om gezamenlijk het eiland Lefkas met de auto te verkennen. We hebben een prachtige tocht gemaakt en zijn van Lefkada stad in het noorden tot Agios Niras in het zuidwesten geweest met daarbij de bekende Vassiliki baai waar de surfers zich nog steeds kunnen uitleven.

We waren in het gezellige haventje van Nikiana blijven liggen en daar kwamen Rob en Astrid ook langs. Zij waren eveneens op Lefkas met vakantie dus ook dat was voor ons een verrassing. Bij de haven zijn verschillende tavernes, maar wij hadden ontdekt dat er een met vlag en wimpel de beste was, namelijk “Porto Nikiana” Daar waren we met onze bezoekers dan ook voor de lunch of het diner gaan eten.