Het is een flinke klus om alles in gereedheid te brengen voor het vertrek naar de Middelandse zee. Naast de zonnecollectoren en de generator, moest de boot toch de kant nog even op voor verdere klussen 

Knippen en scheren

Gelukkig stond voor het “reguliere 2-3 jaarlijkse onderhoud” antifouling, cleaneren en poetsen mijn vaste team medezeilers klaar om te helpen.

Met 6 man tegelijkertijd aan het werk is ook een 47 voeter in één dag in de antifouling gezet, gecleanerd en gepoetst. Vele handen maken licht werk, ik ben erg blij met de hulp van Rob, Johan, Peter, Ernst en Max. Dit is ook gelijk de bemanning voor de reis naar La Coruna over een paar weken nog maar.

Huiddoorvoer maken

Er waren ook twee nadere belangrijke klussen die gedaan moesten worden, een huiddoorvoer maken in de romp voor de watermaker en preventieve vervanging van de manchet van de saildrive.  Na enig uitzoekwerk heb ikgekozen voor een huiddoorvoer van True Design, volgens mij de enige goedgekeurde kunststof/polyester doorvoer. In ieder geval geen corrosie of ontzinking op die plek. Het boren van het gat in de bodem was niet het meest ingewikkelde, maar desalniettemin niet minder spannend dat het niet op de verkeerde plek zat. Gelukkig ging alles in één keer goed met hulp van Raymond

Motor onderhoud en manchet vervangen

De motor krijgt een uitgebreide onderhoudsbeurt en ook de manchet wordt na twaalf jaar vervangen. Er is op internet een eindeloze discussie over het wel of niet en wanneer vervangen van de manchet. De verzekeraars zijn er ook niet duidelijk over, goed huisvaderschap, maar ja wat dan als er toch wat gebeurd? Dan had je hem maar preventief moeten vervangen, een goede reden voor de verzekering om niet te betalen in zo’n situatie.

Dus toch maar gekozen voor de dure vervanging, en wat blijkt….

De manchet heeft inderdaad een scheurtje van een paar mm diep. Hij was weliswaar niet door, maar toch. In ieder geval een “goed” gevoel de kosten niet voor niets te hebben gemaakt.

Een kleine tegenvaller was wel dat de generator, die boven de saildrive staat, wel “even” van zijn plek af moest. Ook dat hebben we gelijk met het onderhoudsteam maar even gedaan.

De monteur die de werkzaamheden uitvoert bij MYS heeft bedacht dat met een kleine modificatie aan het rompgat bij de saildrive, het staartstuk naar beneden toe eraf kan. Het gat iets groter maken scheelt ruim 12 uur werk van het volledig demonteren van de drive van de motor en motor van zijn steunen halen. Dat is nou eens goed meedenken.

Een bijkomend voordeel was nu het staartstuk van de saildrive eraf was, ik deze eens even goed kon schoonmaken en in de interprotect en in de antifouling kan zetten. Het bovenstuk van de saildrive is als deze gemonteerd is haast niet bereikbaar

Enfin, het was een dag hard werken met 6 man en wat ander onderhoudswerk, maar de Passion staat weer te glimmen en is klaar voor de laatste klus, het inbouwen van de watermaker.