Toeval bestaat op Kalymnos

Wij lagen met de boot langs de kade van het stadje Kalymnos en er liepen twee mensen langs die gaven aan dat zij de Passion niet maar ook weer wel kenden en wel wisten wie wij waren. Dus wij raakten aan de praat met deze mensen en het bleek dat hun schoondochter en onze schoondochter goede vriendinnen zijn en met elkaar tijdens hun studietijd samen in hetzelfde huis woonden. Zij hadden elkaar blijkbaar verteld dat de schoonouders aan beide zijden aan het rondvaren waren in Griekenland en dat ze elkaar toevallig best wel eens konden ontmoeten en zo geschiedde. Wij natuurlijk meteen contact gezocht met Sylvia en zij met Evelien en ja hoor het was zo! We hebben er met Rob en Afra meteen een wijntje op gedronken want dit was wel héél toevallig en uiteraard gezellig samen gegeten. Ook een ander bevriend stel Bart Jan en Berna met een boot sloten aan, zodat het een gezellige boel werd. En voor je het weet hadden we weer een Nederlandse gemeenschap gevormd.

Palonissos op Kalymnos

De weersverwachting was prima en we besloten om de volgende dag naar de baai Palonissos te varen aan de oostkant van Kalymnos. Het was een korte tocht van 12 mijl naar deze baai waar we nog konden kiezen welke gratis boei we wilden gebruiken. Inmiddels hadden wij onze dinghy ook vaarklaar gemaakt. En gisteren waren we met de auto bij de Taverne even langs gegaan om te reserveren. Zo wisten we zeker dat we die avond bij de Taverne konden eten. De baai was prachtig door enorme massieve rotspartijen omgeven en er werd op verschillende plekken door enthousiaste bergklimmers geklommen. Wij probeerden de klimmers een beetje te volgen met de verrekijker en ook te fotograferen met de telelens. Een aantal uren later waren we even naar het strandje gevaren. En daar zagen we de mensen die wij ook met het klimmen hadden gevolgd. Zij kwamen uit Arizona/USA en waren enthousiast over de steile wand die ze hadden bedwongen.

Emporeos

De smallere baai aan de oostzijde van het eiland hebben we verlaten en we gingen 15 mijl op weg naar een grote baai aan de westzijde om te ervaren hoe prachtig de natuur was in deze regio.  Er lagen ook daar boeien waar aan je de boot mag afmeren en gelukkig waren er nog een paar beschikbaar. We hebben afgemeerd en ook hier geldt hetzelfde dat je gratis de boei mag gebruiken als je bij de eigenaar van de boei komt eten. In dit geval was het de eerste taverne Captain Costas van de drie.

Toen Hanjo ’s morgens bij de bakker, nou ja bakker een mevrouw die in haar voortuin brood bakt, terugliep kwam hij langs de taverna van Costas. Aan de achterzijde was de kok bezig de verse vissen te bekijken en te sorteren. Er was een grote snapper bij van zo’n twee kilo en die hebben we gelijk gereserveerd om ’s avonds met onze nieuwe kennissen Rob en Afra te verorberen.

Het was een prachtige baai om te verblijvenmet enorme mooie vergezichten tegen het rotsmassief en daarom hebben we er 3 dagen doorgebracht en een beetje gewandeld, gezwommen, rond gevaren en weer geiten tegen gekomen. Leuk!

Leros een interessant eiland in het hart van de Egeïse Zee

Onze volgende bestemming werd Nisos Leros, het plaatsje Lakki. Lakki was vroeger een belangrijke havenstad en heeft zelfs als basis voor zowel de Italiaanse, Duitse en Britse vloot gediend. De binnenstad is leuk echt ouderwets Grieks en met kleine straatjes en prachtige gebouwen waarbij de Italiaanse architectuur volop naar voren kwam. Wij hebben het eiland per fiets bekeken en dat was soms wel een uitdaging omdat de paden ook met kleine steentjes en kuilen bedekt zijn. In een andere baai kwamen we een mooi kerkje tegen op een rots in het water, je kon er niet zonder dat je voeten nat werden met naar toe lopen.

De natuur is prachtig en we zijn ook nog naar het Merikia War Tunnel Museum gegaan. Dat was erg interessant omdat het sinds de laatste 1930-er jaren een onderdeel van de militaire tunnel over het hele eiland is geweest. Op 8 september 1943 hebben de Duitse troepen getracht de Dodecanesos te veroveren. De “Battle of Leros” begon 11 november 1943 en was een van de meest belangrijke gevechten van de Middellandse Zee. Er waren in het museum allerlei attributen die tijdens de gevechten gebruikt waren te zien. En buiten konden we een vliegtuig en een aantal legerbussen en andere vervoersmiddelen ook nog bekijken. Wij waren onder de indruk van dit museum.

Wij lagen in de baai van Lakki aan de kade op een prima plek. Van hieruit is het leuk om het eiland verder te bekijken en dat hebben we ook volop met onze e-bikes gedaan. En natuurlijk zijn er ook altijd weer klussen die zich aankondigen. Vandaag was onze loopplank aan de beurt. Ondanks dat het een duur lichtgewicht ding is, was de constructie iets te licht en niet degelijk genoeg voor ons intensieve gebruik. Je hebt dat ding elke dag gewoon nodig. Gelukkig is hier een goede bouwmarkt waar we onze attributen voor de reparatie konden aanschaffen, U profielen en RVS platen om de boel te verstevigen. Na een dag klussen was de loopplank niet meer lichtgewicht maar inmiddels wel degelijk! We blijven toch maar weer een dag extra tot alles weer goed functioneert. En dat is geen straf op dit eiland!