We liggen nu weer een dag of 4 aan de kade van Poros en de wind waait nog aardig door. De weersvoorspellingen houden wij natuurlijk in de gaten en het ziet er naar uit dat we morgen weer kunnen vertrekken. Onze bestemming zal NEA-Epidavros zijn.
Omdat we aan de kade liggen denk je dat alle boten in het kanaal rustig langs komen varen en een ligplaats uitzoeken. Dat geldt voor alle soorten boten zoals zeilboten, motorboten, Mega jachten en vooral ook steeds meer de Mega Catamarans. Bij binnenkomst van het kanaal staat een groot bord met “MAXIMUM 4 KNOTS”. Dat is uiteraard bedoeld voor elke boot die binnen komt. En de meeste zeilboten en motorboten houden zich daar redelijk aan maar de crew van de Megajachten en Mega Catamarans weten niet hoe snel ze door het kanaal moeten varen om nog een ligplaats te kunnen scoren. Dus die komen met hoge snelheden naar binnen varen, zodat alle boten daardoor vrijwel continue liggen dansen op de door hen ontstane golfen. De meeste zeilboten liggen aan de eerste lange kade en om de hoek zijn de kades voor de grote schepen en catamarans en ook de veerboten komen daar aan.
Als de zeilers dan een plek hebben gevonden waar ze willen liggen komt de volgende stap. In Griekenland meren boten af met de spiegel naar de kade en aan de voorkant wordt dan een anker uitgebracht. Dat uitbrengen van een anker is niet voor iedereen even gemakkelijk en dat leidt ook vaak tot vervelende situaties. De boten varen achteruit naar de ligplaats en ook dat is met name voor veel charter zeilers een hele klus. Ze moeten meerdere keren weer opnieuw naar voren varen en dan weer opnieuw beginnen met het varen naar de plek waar ze het anker kunnen droppen en dan weer naar de ligplaats aan de kant varen.
Sommige charter zeilers worden als het meerdere keren fout gaat erg nerveus. Ze varen ineens niet meer naar de kade terug, maar varen dwars daarop door. Daardoor raken ze meerdere gedropte ankers van boten, die al op de bodem liggen, met hun anker. Regelmatig worden de ankers dan los getrokken, zodat de schippers van deze boten door deze onhandige manoeuvre ook hun ankers weer opnieuw moeten uitbrengen. Af en toe worden ook kettingen en ankers van anderen mee omhoog getrokken. Dan ontstaan er situaties waarbij de schippers elkaar van alles en nog wat toewensen en overal de schuld van geven. Dit wordt door de Duitse zeilers ook wel “Hafen Kino” genoemd. En dat is ook wel terecht, want sommige zeilers houden weinig rekening met de buren en daardoor ontstaan deze toch wel vervelende en zeker ook komische situaties.
Nadat de wind weer uitgeraasd was zijn we vertrokken naar het altijd zeer rustige Nea-Epidavros, waar we weer heerlijk kunnen zwemmen. De geplande bbq voor die avond met de Hedda-3 en de Allegra ging niet door, omdat er in het dorp op 2 km afstand een “groots” Grieks dansfestijn werd gehouden. Althans als je de posters las en het verhaal van de havenmeester moest geloven, mocht je dit event niet missen. Enfin, wij met z’n zessen naar het dorp en jawel daar was een ietwat langdurige demo van de plaatselijke dorps dansschool met de jongste groepen leerlingen. Beetje een tegenvaller, maar toch een leuk avondje uit.
Leave A Comment