Hanjo stond op de luchthaven van Kos te wachten tot ik met mijn tas op wielen aan kwam. Samen de taxi in op weg naar de haven van Kos stad. Dezelfde dag moest hij nog naar de arts terugkomen omdat hij een ontsteking aan zijn slokdarm had opgelopen. Hij kwam terug metzes verschillende soorten medicijnen dagelijks in te nemen om deze ontsteking weg te krijgen.

Kos stad

Kos stad is een prima stadje om te verblijven alleen zijn er in de stad zelf geen supermarkts te bekennen. Een bakker en een winkel met kruiden en allerlei Griekse producten en natuurlijk veel souvenier items,  kleding en veel tavernes en leuke restaurantjes waar je prima kon eten. We hebben de tijd ook besteed om de noodzakelijke reparaties uit te voeren, de fok moest langs de zeilmaker en we hadden schakelproblemen met de saildrive waar na 3 jaar een nieuwe cone clutch in moest. Een dure reparatie verder was alles gelukkig weer op orde.

We zijn in Kos stad gebleven tot 18 mei en daarna zijn we naar Tilos gegaan.

Tilos

Een beetje afgelegen eiland Tilos was het tegenover gestelde van Kos. Er kwamen wel regelmatig veerboten maar verder waren er alleen zeilboten die in deze haven verbleven en uiteraard de vissers die dagelijks hun vangst binnen brachten.

In de prehistorie leefde er op Tilos een dwergolifant, daar is men achter gekomen door de vondst van enkele olifant skeletten in een van de grotten op het eiland. Het is mogelijk om met de bus het eiland te verkennen en daarbij ook het museum van de dwergolifanten te bezoeken. Het museum is niet altijd open dus vraag de buschauffeur of dit het geval is.

Er zijn bij de haven waar de veerboten afmeren enkele tavernes op Tilos. En het is ook heerlijk wandelen van de haven naar de hoge clip waar je kunt genieten van het prachtige uitzicht.

De volgende dag was de wind iets gaan liggen en zijn we naar de volgende bestemming het vroegere sponsvisserseiland Halki gevaren.

Halki

Begin 1900 was Halki echt afhankelijk van de sponsvissers maar toen kwam het toerisme naar het eiland toe en werd dit de belangrijkste inkomstenbron. Wij kwamen de haven invaren en hadden een drijvende steiger verwacht waar we konden afmeren. Dit stond in de Pilot, maar helaas was deze steiger nog niet geïnstalleerd in de haven en verder was er geen mogelijkheid om af te meren. Er was wel een heel klein stenen steigertje van een meter breed waar gevist werd. Hanjo vroeg aan de vissers of het goed was dat we daar gingen proberen af te meren en de mannen vonden het goed. Het anker uit en de achterkant van de boot naar de kant. Twee landvasten door de vissers opgevangen en aangelegd en wij lagen daar met de Passion afgemeerd.

Het was alleen niet meer mogelijk om van de boot af te komen dus hebben wij daar op een bijzondere manier gelegen. De vissers vonden het prima en hadden ook nog een goede vangst vanaf het kleine stukje steiger. Hoe grappig is dat. We konden gelukkig onze “nood maaltijd” eten terwijl de terrasjes vol met toeristen zaten.

De volgende bestemming was Rhodos stad om te bekijken was daar te beleven zou zijn.

Onderweg naar Rodos werden we eindelijk weer eens verrast met een bezoek van de familie dolfijn, gelukkig ze zijn er nog want we hebben ze de afgelopen tijd niet veel meer gezien.

Rhodos (Oude) Stad

Na 35 mijl waren we aangekomen bij Rhodos haven en natuurlijk waren we daar niet alleen. Aan de ene kant werden wij verrast door minstens 3 Cruise schepen en in de haven aan de overkant hadden veel Toeristen boten een vaste plek voor hun boten en langs de kade met de Griekse windmolens konden de passanten een plaats krijgen.

We lagen daar heel gezellig en zijn daar een paar dagen blijven liggen zodat we de binnenstad ook konden bekijken. En dat hebben we uiteraard ook gedaan. Superleuke straten, pleinen, gebouwen, kerken en heel veel winkeltjes.

Lindos

Tijdens de tweede dag van ons verblijf in Rhodos hebben we een auto gehuurd om de rest van het eiland ook te kunnen zien. We zijn eerst naar Lindos gegaan een autovrij dorp met mooie witte huisjes. De auto’s en de bussen worden op de parkeerplaatsen gestald en dan gaat iedereen de kleine steegjes met winkels en restaurantjes in waar het heel vol is met mensen die dit allemaal ook willen bekijken. We hebben daar koffie gedronken en zijn daarna weer uit de steegjes vertrokken om naar de volgende bestemming te gaan.

Wijnstreek, Kastelen, Kloosters

We hebben ook een bezoek gebracht aan de wijnstreek op Rhodos. Maar hebben uiteindelijk geen wijn gekocht omdat er bussen met toeristen ook in de wijnstreek waren en alles al zo’n beetje vol zat. Dat hadden wij ook niet verwacht eind mei. Wij hebben nog een bezoek aan de vlindervallei gebracht. Helaas waren daar ook geen vlinders te zien in totaal hebben we er drie gezien.

Ook de kloosters die wij wilden bezoeken waren dicht.

Uiteindelijk hebben we toen onze boodschappen maar gedaan dat scheelt weer een stuk fietsen nu we toch de auto hadden.  Rhodos is een prachtig groen  eiland met hele mooie Kastelen, Kloosters en Burchten en uiteraard ook heerlijke stranden.

De Cruiseschepen bleven in de haven maar 1 dag liggen en wij vonden het de moeite waard om wat langer te blijven. Dus het is 5 dagen geworden en morgen vertrekken we naar onze volgende bestemming Symi.