Vandaag zijn we in alle rust de 15 NM naar Porto Rafti gevaren. Dit is de ons inmiddels bekende ankerbaai waar we air-to-sea transfers doen. Morgen komt Denise aan op de luchthaven hier 7 km verderop en zetten we onze reis noordwaarts voort

Inmiddels is Denise aan boord en zijn wij direct al 24 mijl naar Voufalo gevaren. Dus de hele dag van Denise was inmiddels al vol met reizen. Dat werd beloond door onze nieuwe bestemming met een prachtige baai met een aantal tavernes en een klein dorpje. Direct naast de boot was een strandje waar we heerlijk hebben gezwommen.

Behalve een Etap met een aardige Duitse man waren wij de enige toeristen. In de haven is een veerboot die alleen rond het weekend en gedurende de vakanties vaart om gasten naar deze mooie plek te brengen.

Bij de taverne met het terras vlakbij onze boot hebben wij lekker gegeten die avond.

 

 

 

Chalkida de hoofdstad van het eiland Evia en de nachtbrug

De volgende dag hebben we 51 mijl gevaren naar Chalkida. Wij moesten hier naar toe om door de brug te kunnen naar de andere kant van het eiland. Wij kennen ‘het Kanaal’ in Noord Europa en hier kennen ze het ‘Nauw van Euripus’. Dat is wereldwijd bekend en deze ongebruikelijke stroming duurt twee tot drie dagen en is afhankelijk van de stand van de zon en de aarde. Elke zes uur wisselt in dit kanaal de richting van de stroming van het water met   ongeveer een pauze van een uur. Alle boten die van deze brug gebruik willen maken moeten zich hiervoor melden bij de Evia Port Authorities en moeten dan de doorvaart fee afdragen, €35,- in ons geval. Je komt op een lijst en als ergens in de nacht de stroming minimaal is, bij ons was dat om 02.30 uur in de ochtend, worden de boten opgeroepen om een voor een door de brug te gaan. Voor een beetje Nederlandse zeiler een wassen neus, maar hier een hele happening met een brugwachter die nog meer in paniek is als alle boten bij elkaar die er doorheen moeten. Enfin, 10 minuten later kan je aan de andere kant afmeren en in het restje van de nacht je nachtrust inhalen.

Ondertussen hadden we twee dagen eerder ontdekt dat een van onze boordaccu’s erg warm werd en met wat testen bleek de accu ook defect geraakt.

Maar ook in Griekenland met het nodige heen en weer getelefoneer een online leverancier gevonden, die vanuit Athene in de ochtend naar ons toe kwam en twee nieuwe accu’s a 70kg per stuk aan boord afleverde en de oude ook nog mee terugnam. Even de boel weer aansluiten en we zijn weer voorzien van een prima stroombron voor de koeling, ventilatie en navigatie apparatuur.