Na deze ‘boottocht’ langs de verschillende kloosters verlegden we de koers naar de overkant waar een heel bijzonder natuurgebied is met kleine eilandjes in prachtig kristalhelder water. Het heet Diaporos en je kunt er prima ankeren. In een aantal baaien is het ook mogelijk om met de landvasten aan de rotsen in combinatie met het anker de boot vast te leggen.

De eerste dag lagen wij aan de zijkant van de baai met uitzicht op de hele grote baai waar aan de overkant een winkel was. We wilden wat inkopen doen en lieten de Passion liggen en gingen met ons bijbootje onderweg naar de supermarkt. De afstand tussen onze ligplaats en de overkant was ruim een mijl. Op 3/4 van de oversteek begon onze buitenboordmotor te sputteren en ineens was het stil. Na enkele pogingen om de motor weer aan te krijgen moesten we een andere oplossing zien te vinden om bij de supermarkt te komen.

Gelukkig was onze bijboot voorzien van twee paddles en lag er een catamaran voor anker op een flinke afstand van ons. Hanjo verraste mij door als een echte roeier tegen de wind in de Engelse catamaran te bereiken. We klopten bij ze aan en vertelden wat er gebeurd was en vroegen of ze ons weer naar onze boot aan de overkant konden brengen. Zij hadden een prachtig Williams bootje als dinghy en brachten ons weer naar de boot terug. Wij waren daar heel blij mee en hebben hen een lekker flesje rode wijn uit onze voorraad gegeven voor deze aardige hulp.

Hanjo begon direct met het repareren van de motor en dat lukte vrij snel. Om een tweede debacle te voorkomen zijn we met de Passion anker op gegaan en naar een dichtbij gelegen plaatsje gevaren waar we uiteindelijk de inkopen konden doen. Op de terugweg besloten wij dat het leuker was om in een andere, nog mooiere baai te gaan liggen.In sommige baaien staan huizen die bewoond zijn, maar er zijn ook lagunes die een strandje hebben en wat achterland. Het is mooi om daar een wandeling te maken op de heuvelachtige omgeving achter de baai waardoor je prachtige vergezichten kunt zien. We hebben twee dagen volop genoten van deze archipel.

Terug naar Porto Koufos

Het was tijd om het noordoosten van Griekenland te verlaten omdat we nog wat andere gebieden van Griekenland wilden bekijken. Wij hadden besloten om weer terug te gaan naar Porto Koufos de mooie beschutte baai met de vissers en hun familie. Van daaruit konden we dan weer vrij makkelijk naar de Sporaden zeilen. We vertrokken de volgende dag om 08:30 uit Diaporos aan de wind. Nadat we de hoek om waren werden de golfen hoog en er was een vervelende deining.  Maar na 31 mijl waren wij weer terug in de prachtige beschermde baai van Koufos. We hebben vijf uur en een kwartier over dit traject gedaan en konden gelukkig aan de visserskade afmeren. De families waren allemaal weer paraat om te vissen op deze kade. Dat betekent dat je op je boot  totaal geen privacy meer hebt want iedereen zit op alle mogelijke plekken van de kade te vissen. Gelukkig hebben we gordijnen en die hebben hun dienst bewezen!