Ciutadella even terug in de tijd

Vanaf begin september mogen vissers de gele dorade voor de kust van Mallorca vangen. Wij werden vanochtend ook al heel vroeg wakker omdat de fanatiekste vissers bij het krieken van de dag met hun boten de haven uit gingen. Omdat we toch al wakker waren hebben we nog even water getankt en zijn daarna vertrokken op weg naar Menorca. Dit wordt ons laatste nieuwe eiland van de Balearen dit jaar. Helaas was er geen wind dus hebben we op de motor gevaren. Onderweg zagen we minstens 50 vissersbootjes die zich allemaal over de zee hadden verspreid. En omdat de zee nog aardig wat deining had, hebben we als steun de fok bijgezet. Met nog drie andere boten die ook richting Menorca gingen waren we onderweg. Halverwege onze overtocht werd onze aandacht gevestigd op een school tonijnen die voor ons uit het water sprongen en met elkaar speelden als dolfijnen, wat een aangename verrassing!

Gelukkig heb ik het op de foto kunnen vastleggen. Om 14:45 uur arriveerden wij in Ciutadella. Wat een mooie nog authentieke plaats met statige gebouwen en grappige straatjes. Het was zondag dus waren er niet veel winkels open en het was ook heel rustig op straat. Toen we ’s avonds terugkeerden om een ijsje te eten leek het alsof de hele bevolking van deze plaats op de been was. De meeste mensen waren er voor een bezoek aan de kerk en daarna konden zij de verleiding van de ijswinkel op het plein niet weerstaan. Wat een heerlijk ijs en daardoor ook veel klanten in de kleine ijssalon. De volgende ochtend gingen we nog even terug om met mijn camera wat foto’s te maken, maar dat hadden we beter op onze dag van aankomst kunnen doen. Nu stonden er overal auto’s in de leuke straatjes wat het authentieke sfeertje voor de foto’s niet ten goede kwam. Een goede les ga meteen mét camera een stad of gebied in dan maak je de mooiste spontane foto’s!

Cala’s verborgen schoonheid en rust

Daarna vertrokken we voor 22 mijl varen richting Cala Fornells. Het ging lekker we konden prima zeilen en hadden ook een mooie snelheid rond 7,2 knopen. Er vormde zich wat wolken boven zee en ze werden steeds groter en zwarter. Het was niet voorspelt, maar we zagen toch zeker wel een waterhoos links van ons ontstaan. Initieel dachten we het valt wel mee, maar het bleef niet bij één waterhoos met bliksemflitsen, er vormden zich een aantal tegelijk. Omdat we niet zeker wisten naar welke kant dit front zich zou bewegen zijn we snel een beschutte Cala (soort fjord), Cala de Algayerens, binnen gevaren en daar voor anker te gaan om de buien en de wind af te wachten. En er waren nog meer boten die ons volgden om ook een beschut plekje op te zoeken. Uiteindelijk hebben we een aantal dikke regenbuien over ons heen gehad, maar gelukkig is de wind langs ons heen gegaan. En daar lagen we in een hele mooie baai met twee leuke strandjes, kristalhelder en mooi turkoois blauw water en een beschutte rotswand die begroeid is met pijnbomen. Onverwacht is dit nu de baai waarin we vannacht gaan overnachten. Hoe leuk is dat!

Mahón, verrassende festiviteiten en veel te zien

Gisteren hebben we nog genoten van een prachtige avond met een volle maan en ongelofelijk veel sterren aan de hemel. Vandaag vervolgen we onze reis op weg naar weer een mooie Cala. We verlieten zeilend de baai en een uurtje later was er een nieuw weerbericht via de marifoon waarin gemeld werd dat het in de middag flink zou gaan waaien. De verwachting was windkracht 7. Wij besloten om niet naar de Cala te gaan omdat we in deze baai niet heel beschut konden liggen. Daarom werd het plan veranderd naar de bestemming Mahón. Dit is de hoofdstad van Menorca met een hele diepe baai waardoor je echt veilig aan de kant kunt liggen. We kregen een plek vooraan in de haven aan een drukke kade met aan de overkant restaurants en winkels dus er was genoeg gezelligheid om ons heen. Voor de volgende dag stond ons een windkracht 7 te wachten dus hebben we onze dinghy maar op het voordek een plaats gegeven. 3 spanbanden moesten voldoende zijn om het bootje op haar plaats te houden. Van de havenmeester hoorde Hanjo dat de komende dagen “Festes de la mare de déu de gràcia” worden gevierd. De eerste festiviteiten konden we dezelfde avond al meemaken. Dus wij gingen naar het centrum van de oude stad en kwamen op een plein terecht waar een koor stond te zingen en heel veel inwoners stonden mee te zingen. Er waren teksten uitgedeeld zodat we met z’n allen een heel groot koor konden vormen. Als je Spaans kunt zingen lukt dat wel, maar wij murmelde gewoon maar wat mee op de melodieën want sommigen waren wel bekend. Het echte koor was in het geel gekleed en het zingend publiek hadden geen speciale kleding aan. Er was een hele gezellige sfeer zo met z’n allen op het plein. We hebben de teksten wel meegenomen, dan kunnen we alvast oefenen voor volgend jaar als we hier misschien weer tijdens deze festiviteiten terugkomen.

Fietsen, stad verkennen en meer

Al vroeg hebben we onze vouwfietsen in elkaar gezet omdat we naar het fort wilden. Dat is ongeveer 20 kilometer fietsen. Toen wij even stopten om op de kaart te kijken zagen we enorme bloemkoolvormige wolken in straten naast elkaar boven de stad ontstaan. Ze werden al snel veel groter en het leek alsof er fikse buien uit zouden ontstaan, dus besloten we de bezienswaardigheden in de stad te bekijken. Zoals het paleis, het museum, het klooster, de pleinen en straten. Het is een leuke stad om in een dag te verkennen. Vanwege de festiviteiten staan nu overal podia en geven een aantal restaurants ook een podium aan verschillende artiesten. Achter in de haven lag een cruiseschip van Tui, dat zojuist weer is vertrokken naar de volgende bestemming. Wel bijzonder als een dergelijk groot schip vlak langs ons weg vaart. We gaan zeker nog een keer de stad in vanavond, want morgen gaan we weer terug naar Mallorca omdat er zondag een flinke wind wordt verwacht. We moeten ook zo zoetjes aan richting het westen om op tijd in Valencia te zijn.